دراسات اقتصادية
Volume 12, Numéro 3, Pages 439-448
2018-07-01

The Influence Of Internal Marketing On Talents Management +through Employer Branding

Authors : Louafi Khaled . Agti Agti .

Abstract

تقوم المنظمات بإبراز وتطوير صورة علامتها التي توحي بقيمها وفلسفتها واعترافها بضرورة إدارة المواهب من خلال جذب الموهبة الصحيحة والمناسبة. تتبنى الدراسة الحالية كل من التسويق الداخلي والعلامة التجارية لصاحب العمل كعنصرين رئيسيين محددين للإدارة الفعالة للمواهب. حيث قام الباحثان باستقراء الأدبيات السابقة قصد بناء نموذج يوضح أثر كل من أنشطة التسويق الداخلي والمتمثلة في نظام التوظيف، التطوير، الاتصال الداخلي، التمكين، نظام التحفيز، والتوجه نحو الزبون، ثم العلامة التجارية لصاحب العمل الذي تم قياسها من خلال أهدافها. إذ تنقسم هذه الأخيرة إلى جانبين هما: قيمة المنظمة (صورة المنظمة) وقيمة الموظف (استغراق الموظف)، إضافة إلى التوازن بين توقعات الموظف وصاحب العمل. وتعد هذه الأهداف أهم محددات فعالية عملية جذب المواهب، اكتشافها، واستبقاءها داخل المنظمة. Abstract : Organizations are developing and projecting a brand image that echoes its values and philosophy and supports their talent management needs by attracting the right talent. The paper presents internal marketing and employer branding as key elements determining effective talents management. The researchers review the existing literature to construct the theoretical model shows the impact of internal marketing activities in term of recruitment system, development, internal communication, empowerment, motivation system, and customer orientation on talent management through employer branding goals. Which divided into two aspects: organizational value (organizational image) and employee's value (employee involvement), and the balance between employee and employer expectations. These goals are the best determination of effective talents attraction, discover, and retention.

Keywords

الكلمات المفتاحية: علامة تجارية لصاحب العمل، تسويق داخلي، وإدارة المواهب. Keywords: employer branding, internal marketing, talent management