دراسات اقتصادية
Volume 12, Numéro 3, Pages 401-410
2018-07-01

الميزة التنافسية بين التموقع السوقي والمقاربة بالكفاءات

الكاتب : خذري توفيق .

الملخص

تتناول هذه الورقة الإطار النظري للمزايا التنافسية للمؤسسة من خلال مجموعة من المقاربات؛ بدءا بالميزة على مستوى الدولة إلى القطاع ثم المؤسسة. حيث جاء "النموذج البورتري" كثورة في عالم الإستراتيجية ليبين أن الميزة التنافسية مصدرها التموقع السوقي، وعلى المؤسسة التكيف في حقل المنافسة، ومن ثم طرح "بورتر" نقيض هذا التحليل حين اعتبر أن مصدر الميزة هي المؤسسة ونشاطاتها، في حين جاء نموذج الموارد والكفاءات ليؤكد ذلك ويبين أن الميزة في المدى الطويل مصدرها المورد البشري ممثلا في الكفاءات، وعلى المؤسسة الاهتمام به وتنميته من خلال كفاءة تسييره. Abstract: This paper deals with theoretical frame work of the competitive advantages of the enterprise through a set of approaches; starting with the advantage on the level of the state to the sector then the enterprise, after came the ‘Porter Model’ as a revolution in the world of strategy to show that the competitive advantage come from the market positioning and the enterprise must adapt in the field of competition, later there were put ‘Porter’ which is the contrary of this analysis at the time where it considered as the source of the enterprise and its activities, and then come the model of resources and competencies to confirm and show that the advantage in the long-term come from human resource represented in competencies, and the enterprise must maintain it, develop it through its management.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: الميزة التنافسية، الاستراتيجية، الموارد، الكفاءات. Keywords : Advantage, strategy ,resources, competencies.