دراسات اقتصادية
Volume 12, Numéro 3, Pages 30-37
2018-07-01

مستويات الولاء التنظيمي وعلاقتها بالخصائص التنظيمية دراسة ميدانية في المجمع السياحي و التسويقي (كارفور) في محافظة دهوك

الكاتب : سمير محمد صالح بازيد .

الملخص

Abstract This study was conducted in the tourist complex and the cart our (Carrefour) in the province of Dohuk to determine the relation between organizational commitment and organizational characteristics. The results incentive showed that the arrangement of the influential factors in the organizational commitment according to influence priority as following : Wages and incentives system , relations between workers , relations between management and workers . By utilizing statistical methods , chi-square and correlation coefficient , the results indicated that the relation between organizational commitment and organizational characteristics is significant except the variable of the organized aims , it was not significant الخلاصة : أجريت هذه الدراسة في المجمع السياحي والتسويق كارفور / دهوك لتحديد وحسب العلاقة بين مستويات الولاء التنظيمي وعلاقتها بالخصائص التنظيمية , وقد أظهرت النتائج ترتيب العوامل المؤثرة في الولاء التنظيمي اسبقية ألتأثير وكما يلي : نظم الحوافز والأجور ويليها العلاقات بين العاملين ثم علاقات الإدارة بالعاملين وباستخدام الأساليب الإحصائية مربع كاي ومعامل الارتباط تبين معنوية العلاقة بين الولاء التنظيمي والخصائص التنظيمية باستثناء متغير وضوح اهداف التنظيم فكانت غير معنوية. كما أثبتت الدراسة ضعف مدى المشاركة في اتخاذ القرارات الإدارية وضعف نظم الأجور والحوافز.

الكلمات المفتاحية

المجمع السياحي التسويق الولاء التنظيمي مربع كاي