الفضاء المغاربي
Volume 2, Numéro 5, Pages 57-71

الوظيفة التواصلية للعلامة غير لغوية في النص الأدبي

الكاتب : حسدان صبرينة .

الملخص

Modern critical approaches have emerged and have approached the literary text from various aspects including the Semiotic approach that studies signs within the community. This approach gives great importance to non-linguistic signs that are associated with literary works, due to their impact on the receiver. Indeed, they are the first to be noticed even before the linguistic sign; they captivate the reader, and contribute to the decoding of the text as they carry meanings that are open to several interpretations and readings, the fact that prompts the reader to look for the meaning to seize the author’s intent, which then generates the process of interactive communication. The non-linguistic sign is one of the most important notions used in the semiotic lesson, so it is necessary to raise a problem centered on its essence and role in the communication process by presenting a set of concepts and definitions of the leading pioneers of this field that fall within that context. Keys word : litterature , communication ,non linguistic sign ظهرت مناهج نقدية حداثية قاربت النص الأدبي من جوانب مختلفة من بينها المنهج السيميائي، الذي يدرس العلامات داخل المجتمع حيث أولى أهمية بالغة للعلامات غير لغوية بكافة أنواعها المصاحبة للأعمال الأدبية و المرتبطة بها، لما لها من تأثير على المتلقي، فهي أول ما يقع عليه بصره حتى قبل العلامة اللغوية، تستحوذ القارئ ، كما تساهم في فك شفرات النص ، لما تحمله من شحنات دلالية منفتحة على عدة تأويلات و قراءات ، فنجد القارئ يبحث عن المعنى جاريا وراء مقصدية واضعها فتتولد العملية التواصلية التفاعلية . مصطلح العلامة غير لغوية من بين أهم المصطلحات التي اشتغل عليها الدرس السيميائي، لذا لا بد من إثارة إشكالية متمحورة حول جوهرها ودورها في العملية التواصلية عبر عرض مجموعة من المفاهيم و التعريفات التي تدخل ضمن هذا السياق لأبرز رواد هذا المجال.

الكلمات المفتاحية

الأدب ــ التواصل ــ العلامة غير لغوية