مجلة الر سالة للدراسات والبحوث الإنسانية
Volume 3, Numéro 3, Pages 103-122
2018-09-30

التمكين الإداري للقيادات الأكاديمية النسائية في جامعة حائل ومعوقاته من وجه نظرهن أنفسهن

الكاتب : هيفاء طيفور .

الملخص

هدفت الدراسة الحالية إلى تحديد درجة التمكين الإداري للقيادات الأكاديمية النسائية في جامعة حائل ومعوقاته من وجه نظرهن أنفسهن, استخدمت الباحثة المنهج التحليلي الوصفي, وطبقت الدراسة على عينة تكونت من (44) من القيادات الأكاديمية النسائية, في الفصل الاول من العام الدراسي 2017-2018 م . وتوصلت الدراسة في نتائجها إلى أنَّ الدرجة الكلية للتمكين الإداري للقيادات الأكاديمية النسائية كبيرة, وأن الدرجة الكلية لمعوقات التمكين متوسطة, كما تبين وجود فروق دالة إحصائيا في درجة التمكين الإداري للقيادات الأكاديمية النسائية تعزى لاختلاف متغير الخبرة, وعدم وجود فروق دالة إحصائيا في درجة التمكين الإداري تعزى لاختلاف متغيري المؤهل العلمي والوظيفة, وعدم وجود فروق داله إحصائيا في معوقات التمكين تعزى لاختلاف متغيرات الخبرة والمؤهل العلمي والوظيفة, وأوصت الدراسة بضرورة ضرورة تبني جامعة حائل خطة فعاله لتمكين القيادات الاكاديمية النسائية, وضرورة انشاء مركز تدريبي لتقديم دورات للقيادات النسائية و لموظفات الجامعة من اجل تمكينهن إداريا. الكلمات المفتاحية : التمكين الاداري؛ معوقات التمكين؛ القيادات الأكاديمية النسائية؛ جامعة حائل. The Administrative Empowerment of the Female Academic Leaders at HA'IL University and its Impediments from their point of View HAIFA TAYFOOR HA'IL University, Kingdom of Saudi Arabia The recent study aims at defying the administrative empowerment degree of the female academic leader at Ha'il University and its impediments from their point of views. The researcher used the descriptive analytic method and applied the study on a sample consists of (44) female academic leaders in the first semester of the academic year 2017—2018 CE. The study has reached to these results in which the whole administrative empowerment degree of the female academic leaders is high and the whole degree of the empowerment impediments is medium. Also, the study shows that there are statistics significant differences in the administrative empowerment degree of the female academic leaders which related to the experience and no statistic differences in the administrative empowerment. This is also was due to two variables in scientific qualification and recruitment. There are no statistic significant differences in the empowerment impediments. That relates to the differences in experience, scientific qualification and recruitment variables. The study recommends Ha'il University to adopt an effective plan for female academic leaders and it is also necessary to establish a training center to provide courses for female academic leaders and the other female university employees to empower them administratively. Keywords: administrative empowerment, empowerment impediments, female academic leaders, Ha'il University.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية : التمكين الاداري؛ معوقات التمكين؛ القيادات الأكاديمية النسائية؛ جامعة حائل.