التحدي
Volume 10, Numéro 2, Pages 206-221
2018-07-23

الذكاء الإنفعالي وعلاقته بالكفاءة المهنية ودافعية الإنجاز لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية في ثانويات وسط ولاية جيجل.

الكاتب : قهلوز مــــراد .

الملخص

هدفت هذه الدراسة إلى تحديد العلاقة بين الذكاء الانفعالي بكل أبعاده باعتباره أحد أهم العوامل في تحيق النجاح على المستويين الأكاديمي والمهني، بالكفاءة المهنية بجميع أبعادها(المعرفية، المهارية، الاجتماعية الشخصية والانتاجية) ودافعية الإنجاز باعتبارها تمثل أحد أهم المتغيرات الشخصية التي يتوقف عليها إلى حد كبير نجاح الفرد في مهنته، فهي تعمل على رفع كفاءة الفرد وانتاجيته، وتعينه في سعيه للتفوق والامتياز، لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية . لتشكل هذه المتغيرات مجتمعة أساسا ومنطلقا لنجاح الأستاذ في مهامه التربوية، التكوينية التثقيفية والاصلاحية ومنه على جودة مخرجات العملية التربوية والتعليمية. Abstract: This study aimed to specify the relationship between the emotional intelligence in all its branches, which is considered as one of the most important condition to realize the success in the academic as well as the occupational level, with the occupational efficiency in all its branches (cognitive, skilled, social, personal and productivity) and Achievement motivation which is considered as one of the most important personal variables, that makes to a high level the success of the individual in his profession, so it works on raising the efficiency of individual and his productivity, and it helps him, also, in his striving for the excellence and the distinction, among physical education and sports teacher . All this variables gathered form a basis and a good start which leads to the success of the teacher in his educational, formational, educative and rehabilitative tasks, and so to the goodness of the results of the educational and instructional operation.

الكلمات المفتاحية

الذكاء الانفعالي; الكفاءة المهنية; دافعية الإنجاز; أستاذ التربية البدنية والرياضية.