أنثروبولوجيا
Volume 2, Numéro 4, Pages 7-41

تمثّلات الجمل في أغاني التّراث الشّعبيّ في تونس

الكاتب : عبد الكريم براهمي .

الملخص

يهتمّ هذا المبحث بدراسة نماذج من أغاني شعبيّة تونسيّة تكشف المكانة الهامّة التي كان الجمل يحظى بها في الحياة اليوميّة لسكّان وسط البلاد التّونسيّة وخاصّة جنوبها. فقد كان له دور مركزيّ في جميع مناحي الحياة، ما جعله يمثّل نمطا في الحياة (نمط العيش البدويّ). وبالتّوازي مع تدعّم حركة الاستقرار بالبلاد تراجعت مكانة الجمل في الحياة اليوميّة، إلاّ أنّ ذلك لم يمنع تواصل حضوره في الذّاكرة الجماعيّة للسّكان. ولإنجاز هذه الدّراسة السّوسيو- ثقافيّة، راوحنا بين المقاربة الإثنوغرافيّة والمقاربة الأنثروبولوجيّة سبيلنا في ذلك العمل الميدانيّ، ما مكّننا من رصد العديد من ملامح الهويّة الثّقافيّة والخصوصيّات الحضاريّة للسّكان الذين كانوا في علاقة مباشرة بالجمل. This study is mainly about models of Tunisian folkloric songs in which the camel is the main focus. The intense presence of the camel in these types of songs in Tunisia reflects the paramount importance that this animal has enjoyed in the daily life of the Tunisian population, mainly in middle and southern areas. It has played a central role in all folks of life (mainly nomadic lifestyle). As the stability movement takes a foothold, the camel's role recedes. Despite the decline in its status in daily life, the camel has continued to grab the attention of the inhabitants' collective memory. To carry out this socio-cultural study, the current paper alternates between ethnographic and anthropological approaches based on field work. In doing that, it seeks to explore many aspects of the cultural identity and cultural specificities of a great proportion of Tunisian population mostly related to the camel.

الكلمات المفتاحية

الجمل، الأغاني التّراثيّة، البلاد التّونسيّة، الذّاكرة الجماعيّة، الهويّة الثقافيّة. Camel, folkloric songs, Tunisia, collective memory, cultural identity.