دراسات وأبحاث
Volume 10, Numéro 3, Pages 111-112
2018-09-15

مواجهة الإشهار المظلل عن طريق دعوى التدليس

الكاتب : كهينة قونان .

الملخص

ملخص: يؤدي الاشهار المضلّل إلى تضليل المستهلك، ما يشكل من الناحية المدنية تدليسا، يسمح له بإبطال العقد من أجل استعادة التوازن المفقود في العلاقة التعاقدية بينه وبين المحترف، غير أن هذه الدعوى بالرغم مما توفره من حماية، إلا أنها تبقى غير كافية ولا توفر حماية خاصة في مجال الإشهار المضلل، لما تفرضه من شروط، إضافة إلى الجزاء السلبي الذي لا يستجيب إلى تطلعات المستهلك. :Summary Misleading advertising misleads the consumer, which is civilly misleading, allowing him to canceling the contract in order to restore the lost balance in the contractual relationship between him and the professional, however, despite its protection, this lawsuit remains inadequate and does not provide special protection in The misleading advertising domain, because of the conditions imposed by it, in addition to the negative penalty that does not respond to the expectations of the consumer

الكلمات المفتاحية

كلمات مفتاحية: المستهلك، المحترف، حماية، الإشهار المضلل، التدليس، دعوى البطلان، جزاء سلبي. ; Key words: The consumer, the professional, protection, misleading advertising, fraud, nullity action, negative penalty.