مجلة كلية الآداب واللغات
Volume 6, Numéro 8, Pages 245-264

دلالة أسماء الشــخصيــــات في الرواية الجزائرية الرماد الذي غسل الماء لعز الدين جلاوجي-أنموذجا-

الكاتب : مخفي إكرام .

الملخص

للرواية الجزائرية بناؤها السّردي المتناغم مع مضامينها الفكرية والثقافية وحمولاتها التي تنبني داخل بناء سردي محكم يراعي النمطية المعروفة، في توالي عناصره داخل النسيج العام، كما يراعي التميّز في اكتناز مكامن تصاقب ما يقتضيه السياق الخارجي رغم تبايناته وذلك في مواضع سردية كثيرة، ومكون الشخصية من أبرز العناصر التي تستقطب القارئ في أقوالها وأفعالها فيجدها مثقلة بالدلالات والإيحاءات التي قد لا تصرّح بها إلا حين يتوغل فيها ويتتبّع مسارها، ناهيك عن الدلالات المختلفة لأسمائها، فكثيرا ما لا تنتقى عرضا وإنّما تتوخى الذات الناصة الاستناد إلى باقي المكوّنات داخل البناء السردي، وتتطلّع بكل دراية ووعي إلى كل ما قد يحيط بالنصّ وبخاصة بالشخصيات التي تمتلك أهواء تقتضي أساليب تعبيرية محدّدة لتمرير أكبر قدر ممكن من الدلالات بدء من الاسم الشخصي وصولا إلى آخر فعل أو قول لها. لذا تطمح هذه الدراسة إلى مقاربة هذا العنصر المهم داخل الخطاب الروائي من خلال رواية الرماد الذي غسل الماء لعز الدين جلاوجي، حيث سيتم تتبع بناء الشخصية الروائية وكيفية تشكّلها داخل النسيج السّردي، مع التركيز على الأسماء ومدى تعالقها بمختلف المستويات الفنية والفكرية المتعددة، وتبيان تأثير هذا التّشكل على الأداء الوظيفي للشخصية من جهة وعلى التخييل السردي بمختلف تمفصلاته. الكلمات المفتاحية: الشخصية،الدلالة،المتن الحكائي؛ الرواية الجزائرية. Abstract: The Algerian novel has its own narrative construction in Harmony with its intellectual and cultural contents and their charges. All this is built inside well-connected narrative constructions which take into account known conceptions such as elements successions within a general texture and singularity in preserving hidden contents that external context entails in its consecutive movements despite differences emerging in many narrative spots. Characters are among salient elements that attract readers by means of their speeches and deeds which, in the eyes of every reader, are charged with significations and implications revealed only through deep diving inside and following their paths. Added to that, characters' names have various significations as they are not chosen arbitrarily but the narrative ego wants to lean on the remaining elements, inside the narrative construction, to long consciously and knowingly to all the text's surroundings, especially characters who possess whims that require expressive and determined styles to convey sufficient significations from mere individual names to the least speech and deed. Consequently, this research study aims at approaching such important elements inside novelistic discourse of Azzedine Djelaoudji's novel '' Al-ramad allathi ghasala al-ma " where constructions of novelistic characters are tracked along with their way of evolution within narrative texture. Special focus is put on the links that names have with different artful and intellectual levels and the impact of these connections on characters functional performance on the one hand and narrative fiction joints on the other. Key Words: Character, signification, narrating text, Algerian novel

الكلمات المفتاحية

: الشخصية،الدلالة،المتن الحكائي؛ الرواية الجزائرية