مجلة تطوير العلوم الاجتماعية
Volume 11, Numéro 1, Pages 83-99
2018-06-30

مهارات التفكير الناقد لدي طلبة قسم علم النفس والفلسفة (دراسة ميدانية بجامعة زيان عاشور بالجلفة)

الكاتب : Zaatar Noureddine . Megherpi Adel .

الملخص

الملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة مدى توافر مهارات التفكير الناقد لدي طلبة علم النفس والفلسفة بجامعة زيان عاشور بالجلفة، كما تهدف الدراسة إلى معرفة: الفروق الدالة إحصائيا بين الطلبة في مهارات التفكير الناقد تعزى للمتغير (الجنس، التخصص، المستوى)، حيث طبقت الدراسة على عينة قدرت بـ(120) طالب وطالبة، منهم (35 ذكور) و(85 إناث) تم اختيارهم بطريقة العينة العشوائية الطبقية، اعتمد المنهج الوصفي التحليلي حيث تمثلت أداة الدراسة في مقياس مهارات التفكير الناقد، وقد كانت نتائج الدراسة على النحو الآتي: - نسبة توافر مهارات التفكير الناقد (التفسير، الدقة في فحص الوقائع، إدراك الحقائق الموضوعية، إطار العلاقة الصحيح، التطرف في الرأي) لم تصل للحد المقبول تربويا المقدرة بـ(%60)، - في حين كشفت نتائج الدراسة عن عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين الطلبة في مهارات التفكير الناقد تعزى لـ(الجنس/ التخصص)، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الطلبة في مهارات التفكير الناقد تعزى لمتغير المستوى(ليسانس/ماستر). Abstract The present study aimed at finding out the availability of critical thinking skills among students of psychology and philosophy at the University of Ziane Ashour in Djelfa. The study also aims at finding out the statistically significant differences among students in critical thinking skills due to the variable (sex, specialization, level) It was estimated that 120 male and female students (35 males) and (85 females) were selected in the random stratified sample method. The analytical descriptive approach was adopted. The study tool was the Criterion of Critical Thinking Skills prepared by (Muhammad Anwar Ibrahim: 2001). The results of the study were on the sample And the following: - The availability of critical thinking skills (interpretation, accuracy in the examination of facts, the realization of objective facts, the framework of the correct relationship, the extremism of opinion) did not reach the acceptable educational limit of (60%) - while the results of the study revealed no differences A statistically significant function among students in critical thinking skills is attributed to (sex/specialization), and there are statistically significant differences among students in critical thinking skills due to the variable level (bachelor / master)

الكلمات المفتاحية

التفكير النقدي ; طلبة الجامعة