مستوى الاغتراب النفسي عند المعاقين سمعيا | ASJP

مجلة البحوث التربوية والتعليمية
Volume 6, Numéro 1, Pages 165-190

مستوى الاغتراب النفسي عند المعاقين سمعيا

الكاتب : يمينة صالح.

الملخص

ملخص الدراسة : هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مستوى الاغتراب النفسي لدى التلاميذ المراهقين المعاقين سمعيا بمركز صغار الصم والبكم بولاية المسيلة، بالإضافة إلى التعرف فيما إذا كانت هناك فروق في الاغتراب النفسي تبعا لمتغيرات (الجنس، شدة الإعاقة) وللتحقق من هذه الأهداف تم تطبيق مقياس الاغتراب النفسي لأحمد الصنعاني (2009)، وبعد التأكد من الخصائص السيكومترية لأدوات الدراسة، تم التطبيق على عينة قوامها (50) مراهقا معاقا سمعيا، اختيروا بطريقة قصدية من (12-18) سنة؛ من مركز صغار الصم والملحق التابع له. حيث تم الاعتماد على المنهج الوصفي لتلاؤمه مع طبيعة الدراسة. وباستخدام الحزمة الاحصائية للعلوم الاجتماعية (spss النسخة 20) عولجت النتائج، مستخدمين في ذلك المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية واختبار (t.test). وأسفرت نتائج الدراسة على ما يلي: • مستوى الاغتراب النفسي لدى المراهقين المعاقين سمعيا بمركز صغار الصم متوسط. • عدم وجود فروق دالة إحصائيا في الاغتراب النفسي لدى عينة الدراسة تُعزى لمتغير شدة الإعاقة. • في حين وجدت فروق دالة إحصائيّا في الاغتراب النفسي تُعزى لمتغيري الجنس. وبناء على ذلك قدّمت الباحثة مجموعة من الاقتراحات أهمها ضرورة تكثيف البرامج الهادفة لزيادة فاعلية المراكز في خفض الشعور بالاغتراب، ومنه تحقيق أكبر قدر من التوافق لديهم، مع التركيز على تقوية الجانب الروحي لدى المراهقين بصفة عامة ولدى المعاقين سمعيا بصفة خاصة، وبناء برامج ارشادية تقوم على خفض مستوى الاغتراب النفسي لدى ذوي الاحتياجات الخاصة- المعاقين سمعيا، وتوفير كوادر متخصصة لتسهيل عملية إعادة إدماج الفئة من جديد والحيلولة دون شعورهم بالوحدة والغربة، بالاضافة إلى تفعيل الدور الأسري من خلال زيادة الاهتمام بهم ومراعاة خصوصيات اولادهم المعاقين سمعيا والتنسيق مع المراكز، ومحاولة دمج هذه الفئة في المجتمع والاستفادة من طاقاتهم كأفراد عاديين لا يختلفون عن غيرهم. SUMMARY OF THE STUDY THE PRESENT STUDY AIMS TO IDENTIFY THE LEVEL OF PSYCHOLOGICAL ALIENATION AMONG DEAF ADOLESCENT STUDENTS AT THE CENTER OF DEAF YOUNG PEOPLE IN THE PROVINCE OF M'SILA, IN ADDITION TO THE IDENTIFICATION OF THE EXISTENCE OF DIFFERENCE IN THE FOLLOWING PSYCHOLOGICAL ALIENATION PURSUANT TO THE VARIANCES (GENDER, DEGREE OF DISABILITY) IN ORDER TO VERIFY THESE OBJECTIVES, WE APPLIED THE PSYCHOLOGICAL ALIENATION MEASURE OF AHMED SENANI (2009), AFTER HAVING VERIFIED THE PSYCHOMETRIC CHARACTERISTICS OF THE TOOLS OF THE STUDY. WE APPLIED TO A SAMPLE OF 50 DEAF ADOLESCENTS, CHOSEN PURPOSELY FROM (12-18) OF THE DEAF YOUTH CENTER ATTACHED TO AND ANNEXED TO IT. INDEED, WE USED THE DESCRIPTIVE METHOD THAT ADAPTS TO THE NATURE OF THE STUDY. USING THE "STATISTICAL PACKAGE FOR SOCIAL SCIENCES" SPSS VERSION 20”, THE RESULTS HAVING BEEN ANALYZED USING CALCULATING AVERAGES AND STANDARD DEVIATIONS AS WELL AS THE T TEST. THUS, THE STUDY LED TO THE FOLLOWING RESULTS: • THE LEVEL OF PSYCHOLOGICAL ALIENATION AMONG DEAF ADOLESCENT STUDENTS AT THE DEAF YOUTH CENTER IS MODERATE • THERE ARE NO STATISTICALLY SIGNIFICANT DIFFERENCES IN PSYCHOLOGICAL ALIENATION IN THE STUDY SAMPLE RELATED TO DEGREE OF DISABILITY VARIANT. • WHILE STATISTICALLY SIGNIFICANT DIFFERENCES WERE FOUND IN PSYCHOLOGICAL ALIENATION IN THE STUDY SAMPLE RELATED TO GENDER VARIANT. THUS, THE STUDENT PRESENTED A SET OF SUGGESTIONS INCLUDING THE INTENSIFICATION OF PROGRAMS AIMED AT INCREASING THE EFFECTIVENESS OF CENTERS IN REDUCING THE FEELING OF ALIENATION, THUS ACHIEVING GREATER HARMONY IN THEM, FOCUSING ON THE STRENGTHENING OF THE SPIRITUAL ASPECT AMONG ADOLESCENTS IN GENERAL AND AMONG DEAF PEOPLE IN PARTICULAR, ALSO THE CONSTRUCTION OF ORIENTATION PROGRAMS BASED ON THE REDUCTION OF THE LEVEL OF PSYCHOLOGICAL ALIENATION AMONG PEOPLE WITH SPECIFIC NEEDS – DEAF PEOPLE, PROVIDING SPECIALIZED EXECUTIVES IN ORDER TO FACILITATE THE INSERTION OF THE CATEGORY AGAIN AND TO PREVENT THEIR FEELING OF LONELINESS AND ALIENATION. IN ADDITION, THE ACTIVATION OF THE FAMILY ROLE THROUGH INCREASED INTEREST IN THEM, TAKING INTO ACCOUNT THE SPECIFICITIES OF THEIR DEAF CHILDREN IN COORDINATION WITH THE CENTERS, AND THE ATTEMPT TO INTEGRATE THIS CATEGORY WITHIN THE SOCIETY AND DRAW THEIR ABILITY AS ORDINARY INDIVIDUALS NOT DIFFERENT FROM OTHERS.

الكلمات المفتاحية

الاغتراب النفسي Psychological Alienation الإعاقة السمعية Hearing Impairment المراهقة ADOLESENCE