تنمية الموارد البشرية
Volume 13, Numéro 2, Pages 356-391
2018-08-02

L’éducation émotionnelle Au Service De L’apprentissage Et De L’intelligence émotionnelle

Auteurs : شامي زيان .

Résumé

انشغلت التربية منذ قرون بتنمية الذكاء العقلاني على حساب البعد الوجداني للإنسان؛ واقتصرت مهمتها على تنمية النمو المعرفي ولم تتح أية مكانة للمكونات الأساسية للشخصية مثل الإحساس والوجدان والدافعية ؛ بداعي أنها غير موضوعية وبالتالي غير قابلة للقياس. للكشف عن الجانب الوجداني لوظيفة التعليم؛ اعتمدنا على تحليل كيف يكون الذكاء الوجداني جزء من الملكات المجندة في الممارسات البيداغوجية للمعلم؟ ماهي أدوات التربية الوجدانية؟ ماهي الإستراتيجيات البيداغوجية الخاصة بالمجال الوجداني؟ وكيف يمكن تجسيد التربية الوجدانية في الممارسات التربوية لتنمية الذكاء الوجداني للمتعلمين؟ Over the centuries, education has fostered intellectual and rational intelligence at the expense of the emotional dimension of the person. It was therefore mainly concerned with cognitive development. In all of this, no place was placed on the fundamental components of the personality such as sensitivity, emotion and motivation, on the pretext that the latter are not objective and then are not measurable. (Chbat, J, 2008) In order to explore this aspect of the teaching profession, we chose to analyze how emotional intelligence is part of the skills mobilized in the teaching practices of the teacher? We also examine what are the tools of emotional education? What educational strategies specific to the emotional field ? And how to introduce emotional education into pedagogical practice to develop emotional intelligence ?

Mots clés

الكلمات المفتاحية :التربية الوجدانية - الذكاء - الذكاء الوجداني - التعلم. Keywords: Emotional education - intelligence - emotional intelligence - learning.