تنمية الموارد البشرية
Volume 9, Numéro 2, Pages 150-172

دراسة عيادية للذكاء الوجداني عند فئة المراهقين المعاقين سمعيا بالاعتماد على نموذج جولمان (goleman).

الكاتب : ميلودي حسينة . لوزاعي رزيقة .

الملخص

الملخص: تطرقنا في هذه الدراسة إلى موضوع الذكاء الوجداني لدى فئة المراهقين المعاقين سمعيا، الذين يتراوح سنهم بين 13و 18 سنة، إذ يعتبر الذكاء الوجداني من المفاهيم التي ظهرت في مجال علم النفس مع بداية التسعينات، حيث أسهم العديد من العلماء في توضيح مفهومه و إبراز أهميته، من بينهم العالم جولمان( Goleman)، الذي يرى أن هذا النوع من الذكاء يهتم بوعي الفرد بذاته التي تمكنه من إدراك انفعالاته، ومن ثم القدرة على ضبط النفس والتحكم في انفعالات الفرد، و يهتم بالتعاطف مع الآخرين و فهم مشاعرهم و يعمل على استثمار طاقات الفرد في مواجهة تحديات واحباطات الحياة اليومية. و انطلاقا من الصعوبات والتعقيدات التي يعيشها المراهق المعاق سمعيا على المستويين الذاتي والاجتماعي ارتأينا دراسة الذكاء الوجداني عند هذه الفئة، بتطبيق كل من المقابلة العيادية نصف موجهة و مقياس الذكاء لوجداني، و هذا قصد معرفة مهارات الذكاء الوجداني لديهم. abstract: In this study, we discussed the subject of emotional intelligence in the group of adolescents with hearing impairments, who are between the ages of 13 and 18 years. Emotional intelligence is one of the concepts that emerged in the field of psychology in the early nineties, where many scientists contributed to clarify its concept and highlight its importance, Among them is )Goleman(, who considers this kind of intelligence to be concerned with the individual's awareness of himself, which enables him to recognize his emotions, and thus the ability to control and control the emotions of the individual as anger and anxiety, caring for others and understanding their feelings and investing The energies of the individual in facing the challenges and frustrations of life For daily. Based on the difficulties and complexities experienced by the psychologically disabled adolescent on both the self and the social level, we decided to study the emotional intelligence of the mentally disabled adolescent by applying both the semi-directed clinical interview and the emotional intelligence measure.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: الذكاء الوجداني- الإعاقة السمعية- المراهقة- نموذج جولمان (Goleman). Keywords: Emotional intelligence; hearing impairment; adolescence; Goleman model.