متون
Volume 10, Numéro 1, Pages 121-133

واقع مؤسسات إعادة التربية و دورها في الحد من ظاهرة جنوح الأحداث

الكاتب : قليل محمد رضا .

الملخص

الملخص : تعتبر مرحلة المراهقة من أهم المراحل العمرية التي يمر بها الفرد، تستوقف الكثير من الباحثين في العلوم الاجتماعية بصفة عامة، وفي حقل علم النفس بصفة خاصة، وذلك بمزيد من البحث والتحري، من خلال ما يطبعها من تغيرات عبر مراحل نمو الفرد على المستويين الجسدي والعقلي، والتي من خلالهما تنبثق بشكل واضح مجموعة من الاختلالات، تؤدي إلى مشاكل لها تنعكس على المجتمع، وعلى الواقع المعيشي للفرد. إن الأمر يتطلب من المتخصصين في حقل العلوم الاجتماعية، المعرفة الدقيقة بأسباب هذه الانعكاسات، بغية التعامل معها في مجال علمي متعلق بتخصصه، كما أن الوقوف عند مرحلة المراهقة، هو بالنظر لما يواجهه الشاب اليوم من مشاكل متعددة، تؤثر في حياته، و التي قد تؤدي به بشكل سريع إلى الانحراف والخروج عن قوانين المجتمع و ضوابطه، التي غالبا لا توجد لها حلولا، أو لم يتم الإفصاح عنها وتداولها في إطار تنظيمي قائم على أسس علمية وقانونية في نفس الوقت. في هذا الإطار العلمي والقانوني بالذات نحاول البحث في الدور والواقع المحتضن للطفل أو المراهق الجانح، انطلاقا من طرحنا للتساؤل التالي: ما واقع عمل مؤسسات إعادة التربية ، وما دورها في الحد من ظاهرة الانحراف لدى الأحداث، بمراكز إعادة التربية؟ Abstract Youth is the most important life stage of the individual's life, which carries a large number of social scientists in general, and in the field of psychology in particular, and that further research and investigations , through what is characterized by changes through the stages of individual growth on the physical and mental plane, through which a series of imbalances appear, leading to problems that are reflected in society and the living reality of the 'individual. It requires specialists in the field of social sciences, the precise knowledge of the reasons for these reflections, in order to treat them in related to its specialized scientific field, and to stand at the young stage of the individual, is given to this face the young man today of multiple problems, affecting his life, which can What quickly leads to deviation from the laws and controls of society, which often have no solutions, or have not been disclosed and negotiated in a regulatory framework based on scientific and legal grounds at the same time. Within this particular scientific and legal framework, we try to examine the role and reality of the child or juvenile delinquent, based on the following question: What is the reality of the work of correctional institutions, and what is its role in reducing the phenomenon of juvenile delinquency in re-education centers?

الكلمات المفتاحية

الأحداث- ; الانحراف ; مؤسسات إعادة التربية