دراسات معاصرة
Volume 2, Numéro 2, Pages 20-25
2018-07-28

إشكالية المنهج النقدي البنيوي

الكاتب : مداني خديجة .

الملخص

ملخص موضوع هذه الورقة دراسة منهج من بين المناهج النقدية ، ألا و هو المنهج البنيوي الذي ظهر في النصف الثاني من القرن العشرين، و هذا من خلال عرض نقدي لمضمونه المعرفي. و تحقيقا لهذا الهدف ، فإننا اتبعنا خطا منهجيا يتمثل في الكشف عن الخلفيات و المسوغات النظرية للمنهج البنيوي، و جهازه المفاهيمي القائم على جملة من المبادئ و القواعد و الأسس. و لقد توصلنا إلى جملة من النتائج أهمها أن المنهج البنيوي يمثل مرحلة مهمة من مراحل تطور المناهج النقدية، و ذلك عندما ركز في مقاربته للعمل الأدبي على مسألة اللغة ، و اعتبارها منطلقا جديدا لإعادة تشكيل و صياغة مكونات الوعي الأدبي و النقدي ، مستندا في طرحه بالأساس على المكاسب العلمية و المعرفية للألسنية ، و على الرغم من شيوع هذا المنهج لفترة معتبرة من تاريخ النقد الأدبي المعاصر ، إلا أنه أثبت في ما بعد عن محدودية طرحه العلمي و العملي ، مما أدى إلى ظهور مناهج نقدية أخرى سعت إلى تناول الظاهرة الأدبية بمستويات تختلف عن الطرح البنيوي . : Abstract The main subject of this memory is the study of a method among monetary methods, which is the structural approach that emerged in the second half of the twentieth century, through showing its cognitive content. To reach this aim, we followed a systematic approach of revealing the theoretical background and rational of the structural approach, and its conceptual apparatus based on a set of principles, rules and foundations. We have reached a number of results, the most important of which is that the structural approach represents an important stage in the development of the monetary method. This is when he focused his approach to literary work on the matter of language and considered it as a new starting point for reshaping and shaping the components of literary and critical awareness, Despite the prevalence of this method for a considerable period of contemporary literary criticism, but proved later on the limited scientific and practical offer, which led to the emergence of other critical approaches sought to address the literary phenomenon at levels different from Structural subtraction.

الكلمات المفتاحية

البنيوية – البنية - اللغة – الكلية – التحويل – الانتظام الداخلي Structure, language, college, conversion, internal order