مجلة اقتصاد المال و الأعمال
Volume 2, Numéro 2, Pages 74-90
2018-06-30

دور نظم المعلومات التسويقية في تطوير خدمات البنوك

الكاتب : د مهند احمد عثمان .

الملخص

هدفت الدراسة الى التعرف اثر نظم المعلومات التسويقية في تقديم الخدمات المصرفية بالبنوك والتعرف على دور نظم المعلومات التسويقية في تطوير خدمات العملاء وجذب عملاء جدد. ولقد تكون مجتمع الدراسة من العاملين ببنك فيصل الإسلامي حيث تم توزيع عدد 60 استبانة وتم تحليل 50 استبانة هي التي تم الحصول عليها ومكتملة البيانات توصلت الدراسة للنتائج التالية: 1- نظم المعلومات التسويقية يؤثر على أداء الخدمات البنكية. 2- نظم المعلومات التسويقية يساعد على تحقيق الأهداف. 3- حوسبه النظام المصرفي يؤدى الى تقديم خدمات جيده. 4- تطبيق نظام المعلومات التسويقية يساعد على اتخاذ القرار السليم في الوقت المناسب. الكلمات الافتتاحية: التسويق، نظم المعلومات، البنك. Abstract: The purpose of this study is to identify the impact of marketing information systems in providing banking services to banks, identify the role of marketing information systems in developing customer services, and attract new customers. We study from the Faisal Islamic Bank where it was number 60 to identify and analyze 50 identification is obtained and complete study data to the following results: 1. Marketing information system affect the performance of bank services. 2. Marketing information systems help to achieve goals. . 3. The computerization of the banking system leads to provide good services 4. Marketing information system application helps to take the right decision at the right time. Key words: Marketing, information management, Bank.

الكلمات المفتاحية

التسويق؛ نظم المعلومات؛ البنك.