مجلة العلوم الاجتماعية و الانسانية
Volume 8, Numéro 1, Pages 345-367
2018-06-28

أساليب ووسائل التنصير في المؤسسات التعليمية الجزائرية مقاربة سوسيو- تاريخية

الكاتب : حواوسة جمال .

الملخص

الملخص: هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن أهم أساليب ووسائل التنصير التي استخدمها المنصرون في المؤسسات التعليمية للوصول إلى أهدافهم وأهم الآثار الناجمة عنها، فالدوائر التنصيرية تملك وسائل وإمكانات مادية وتعليمية كبيرة وميزانياتها تأتي من الدول الاستعمارية الكبرى القديمة والحديثة تقدر بمئات الملايير من الدولارات. ولهذا، أدرك المنصرون خطورة التعليم وأهميته في الوصول إلى غاياتهم فاتخذوا من هذه الوسيلة سبيلاً لذلك، انطلاقاً من التنصير المباشر عن طريق المدارس الأجنبية التي انتشرت في الجزائر إبان الفترة الاستعمارية، أو عن طريق التدخل في السياسة التعليمية بتنظيم الدورات التعليمية غير رسمية كالمراسلة، والتكوين المهني، ومحو الأمية...الخ. Abstract: This study aimed to the detection of the most important methods and means used by missionaries in educational institutions to reach their goals the most important effects of the Christianizing circles have great means and material resources and their budgets comes from the great ancient and modern colonial countries which are worth hundreds of billions of dollars. Therefore, the Christianization realized the seriousness of education and its importance in the christinized access to warlords; from this means from direct Christianization, through foreign schools that spread in Algeria during the colonial period, or through intervention in educational policy to organize informal educational sessions such as correspondence, and vocational training, literacy...etc.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: الأساليب؛ الوسائل؛ التنصير؛ التبشير؛ المؤسسات التعليمية. Keywords: Methods; Means; Christianization; Evangelization; educational institutions.