Annales de l’université d’Alger
Volume 32, Numéro 2, Pages 701-724
2018-06-28

Studying The Level Of The Phonology Awareness Among A Sample Of Children With Reading Learning Difficulties (dyslexia) 10 Case Studies

Authors : ركزة سميرة . محمد السيد هبة .

Abstract

The Phonological awareness is of great importance in the process of learning how to read so the current research aims to study the level of phonological awareness among children with learning disabilities (dyslexia). The main question in the research is: Does the child with dyslexia suffer from difficulties in the level of phonological awareness? The sample of the study was an intentional sample consisting of 10 children with dyslexia. The phonological awareness test has been applied. The statistical treatment that is appropriate to the research method was used. The two researchers used the descriptive method based on the case study. The research concluded that the hypotheses were validated, indicating the validity of the theoretical theory they had constructed. The conclusions reached in the light of previous studies and the theoretical side were discussed and the study concluded with some suggestions. ملخص: إن الوعي الفنولوجي ذو أهمية كبيرة في عملية تعلم القراءة، لذا يهدف البحث الحالي إلى دراسة مستوى الوعي الفونولوجي لدى الاطفال ذوى صعوبات تعلم القراءة (الديسليكسيا). وتمثل التساؤل الرئيسي في البحث في : هل يعاني الطفل المعسر قرائيا من صعوبات في مستوى الوعي الفونولوجي. وكانت عينة الدراسة عينة قصدية مكونة من 10 أطفال معسرين قرائياً. وقد تم تطبيق اختبار الوعي الفونولوجي وتمت المعالجة الاحصائية التى تتناسب ومنهج البحث، فقد استعملت الباحثتان المنهج الوصفي المعتمد على دراسة الحالة. وتوصل البحث الى التأكد من تحقق الفروض مما دل على صحة التصور النظري الذي قاما عليه. وقد نوقشت النتائج المتوصل إليها في ضوء الدراسات السابقة والجانب النظري واختتم البحث ببعض المقترحات.

Keywords

The Phonological awareness ; reading disorder (dyslexia); learning disabilities; Rhythm الوعي الفنولوجي; عسر القراءة ( ديسليكسيا): صعوبات التعلم: النغمة.