Annales de l’université d’Alger
Volume 32, Numéro 2, Pages 78-99
2018-06-28

"الجانب السياسي في فكر المرحوم الدكتور عبد الله شريط" ف

الكاتب : Cherifi Said .

الملخص

إنّ الحديث عن فكر المرحوم د. شريط في جانبه السياسي، وتبيان إن كان سياسيا أو دينيا، أو لائيكيا، يتطلب تحديد مفهوم السياسة، ووظيفة رجل السياسة والمفكر السياسي، حيث عرّف بعض المفكرين السياسة بأنها « فن الحكم » الفن في هذا المقام يعني الخبرة في التدبير (تدبير البيت أو المدينة) على حد تعبير ابن خلدون، وهناك من عرّفها بأنها مجموع الآراء والخبرات والأفكار التي صاغها العقل البشري لتفسير الظاهرة السياسية وعلاقتها بالمجتمع من حيث ضعفها وقوتها ووجودها وعدمها، وخصائص القائمين عليها. فالمفكر السياسي قد يكون ذا مرجعية دينية، كما يمكن أن يكون ذا مرجعية لائكية، وهنا يكون السياسي حاملا لفكر سياسي ديني، أو لائكي، ولكن قوة الفكرة تكون في مدى ارتباطها بالمجتمع، وهنا يأتي دور المفكر السياسي الذي يسخر فكره لخدمة شعبه واستنهاضه من أجل الانعتاق والوقوف في وجه كل من يحاول التلاعب بقيمه الوطنية والروحية، وقد يؤدي هذا الوقوف إلى الصراع والتحدي بين طرفي المعادلة، وقد يؤدي هذا إلى تهميش المفكر السياسي ذي التوجه الوطني الغيور على وطنيته، الرافض للتزلف السياسي، وهنا نتساءل عن طبيعة الفكر السياسي للمرحوم د. عبد الله شريط، هل هو فكر أصيل يعبر عن العمق الحضاري للأمة الجزائرية، يستحق التكريم كما يكرم بعض المغنيين، والفنانين والمسرحيين؟ أم هو مجرد كاتب ومدرس عاد لا أثر له في المجتمع؟ وبصفتي تتلمذت عنده ورافقني في مناقشة الماجستير وأشرف عليّ في رسالة الدكتوراه، رأيت أن أكتب هذا المقال عرفانا بجميله وتقديرا لمكانته العلمية Talking about the thought of the late CHRIETE from the political point of view, and demonstrating whether he was a religious or a politician or secular person, imposes us to delimit the concept of politics , and the mission of the politician and the political thinker. Some political thinkers define politics as the art of leadership and the arts. In this context, it means the experience in taking measures on families or the city as IBN KHALDOUN reported. Others defined it is being a set of views, experiences and thoughts which the human mind has formulated to explain the political phenomenon and its relationship with the society in terms of its power and decline, its existence and disappearance, and even the characteristics of those who are in charge of it. The political thought can be of a religious referentiality or of a secular one. Thus, the politician can bear religious, political thoughts, or secular ones. But the power of the idea leys on its relevance to the society and its relation to national cultures, its role for defending it and protecting it as well. At this levet appears the role of politician who devotes his thought to serving his people and leading them ahead and to freedom, and to face anyone who dares manipulating the national identity principles and its spirituality. This resistance can lead to struggles between the two parts of the equation. This situation can marginalize the nationalist political thinker who rejects the political falsification. At this point, we the question about the nature of the political thought of the late Abdulah CHERIET: is it an original thought which reflects the cultural depth of the Algerian nation that deserves award as any singers or actors of movies or theatre? Or is he a mere author, a teacher who has no print in the society? As he was my discussant of my magister thesis and the supervisor my doctoral thesis, I decided, being his former student, to write this article on his deep memory as a recognition of his scientific status.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: السياسة ; الفكر السياسي ; العمل السياسي ; حزب جبهة التحرير الوطني ; النظرية المادية التاريخية ; رجل الدين. Keywords: politics ; the political thought ; the political work ; the national liberal front party ; the materialistic historic theory ; man of religion.