Revue des reformes Economique et intégration dans l’économie mondiale
Volume 12, Numéro 25, Pages 1-18

An Examination Of The Impact Of Perceived Value Dimensions On Emotional Loyalty In The Algerian Automotive Market

Authors : Kamel Benaissa.

Abstract

ملخص: يهدف هذا البحث إلى دراسة إمكانية تأثير أبعاد القيمة المدركة على الولاء العاطفي. لقد أصبح خلق ولاء للعلامة التجارية حتمية إستراتيجية للحفاظ على ميزة تنافسية مستدامة في مجال صناعة السيارات. ومع ذلك فإن مفهوم الولاء العاطفي لم يتم التعرض له ولمحدداته بالشكل الكافي من طرف الباحثين. إستنادا إلى أدبيات الدراسة تم صياغة فرضيات هذا البحث. كما تم إستخدام مقاييس متعددة الأبعاد من الأبحاث السابقة لقياس أبعاد القيمة المدركة والولاء العاطفي. البيانات الأولية تم جمعها من خلال إستجواب 250 زبون تم اختيارهم من عينة الدراسة عند مخارج وكلاء علامة طويوطا في سطيف وقسنطينة وشلغوم العيد. بعد ذلك تم تحليل البيانات بإستخدام برنامج SPSSبالإعتماد على معامل ألفا كرونباخ وتحليل الإرتباط لإختبار الفرضيات الموضوعة. وُيشير معامل ألفا كرونباخ إلى أن المقاييس المستخدمة لقياس أبعاد القيمة المدركة والولاء العاطفي ذات مصداقية. كذلك تُظهر نتائج تحليل الإرتباط أن القيمة المدركة الوظيفية، العاطفية، والإجتماعية لها تأثير إيجابي كبير على الولاء العاطفي في سوق السيارات الجزائرية. ABSTRACT: This research aims to study the possible impact of perceived value dimensions on emotional loyalty. Brand loyalty becomes a strategic imperative to maintain sustainable competitive advantage in the automotive industry. However, little emphasis has been placed on the concept of emotional loyalty and its determinants. Based on literature review, hypotheses were formulated. Multi-dimensional measures from previous research were employed to measure perceived value dimensions and emotional loyalty. Primary data were collected from 250 respondents who were chosen among the study population at the exit of Toyota dealers in Setif, Constantine, and Chenlghoum laid. Afterward, data were analyzed through SPSS using reliability and correlation analysis to test postulated hypotheses. The reliability test indicates that scales used to measure perceived value dimensions and emotional loyalty were reliable. Findings of correlation analysis show that functional, emotional, and social perceived value have significant positive impact on emotional loyalty in the Algerian automotive market.

Keywords

Functional Value; Emotional Value; Social Value; Emotional Loyalty; Toyota