المعيار
Volume 9, Numéro 1, Pages 356-369

الثقة بالنفس لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية وعلاقتها بتحقيق الأهداف المسطرة في البرنامج الدراسي لحصة التربية البدنية والرياضية

الكاتب : بوسيف اسماعيل .

الملخص

هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن العلاقة القائمة بين مستوى الثقة بالنفس لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية والأهداف المسطرة في البرنامج الدراسي لحصة التربية البدنية والرياضية في المرحلة الثانوية. أجريت الدراسة على عينة قوامها 10 أساتذة للتربية البدنية والرياضية يدرسون بثانويات ولاية تيسمسيلت، واعتمد الباحث في دراسته على المنهج الوصفي المسحي وذلك لملائمته طبيعة البحث، كما استعان الباحث بمقياس الثقة بالنفس و استبيان موجه للأساتذة كأدوات لجمع البيانات والمعطيات. تم جمع البيانات ومعالجتها إحصائيا باستخدام مجموعة من الوسائل الإحصائية ( المتوسط الحسابي، الانحراف المعياري، معامل الارتباط البسيط)، وأسفرت النتائج على وجود مستوى مرتفع للثقة بالنفس لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية، بالإضافة إلى وجود علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين مستوى الثقة بالنفس وبعض الأهداف المسطرة وهي الأهداف المعرفية الإدراكية، الأهداف النفس حركية والأهداف الاجتماعية، كما كشفت النتائج عن عدم وجود علاقة بين الثقة بالنفس والأهداف الوجدانية العاطفية والأهداف البدنية. The aim of this study was to reveal the relationship between the level of self-confidence among the teachers of physical education and sports and the objectives set in the syllabus of the session of physical education and sports in the secondary stage. The study was conducted on a sample of 10 teachers of physical education and sports teaching in secondary schools of Tissemsilt. The researcher relied on the survival descriptive method to suit the nature of the research. The researcher used the self-confidence scale and a questionnaire directed to the teachers as tools for collecting data and facts. Data were collected and processed statistically using a set of statistical methods (arithmetic average, standard deviation, simple correlation coefficient). The results have showed a high level of self-confidence among teachers of physical education and sports. Besides, it has revealed a mutual relation, with a statistical significance, between the level of self-confidence and some of the set goals, which were cognitive , self-motivating and social. Also, the results have revealed a lack of relationship between self-confidence and emotional and physical goals.

الكلمات المفتاحية

الثقة بالنفس – الأهداف المسطرة في البرنامج الدراسي – أساتذة التربية البدنية