مجلة العلوم الاجتماعية
Volume 12, Numéro 3, Pages 58-68
2018-06-26

الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر في السوق الدينيـة الجزائرية - دراسة سوسيولوجية لعينة من التيارات الدينية في الجزائر -

الكاتب : بن عماره محمد .

الملخص

ظهرت في الجزائر مطلع تسعينيات القرن الماضي جملة من التيارات الدينية أبرزها حركة الإخوان المسلمين وتيار السلفية العلمية، غير أنهما اختلفا في تحقيق مبدأ الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر، هذا ما جعلنا نطرح التساؤل التالي: ما هو واقع تفاعل حركة الإخوان المسلمين وتيار السلفية العلمية مع فعل الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر لدى فئة الشباب المنتمي إليهما؟ ومحاولة للتحقق من تساؤلنا سنقوم بعرضها على محك الواقع الاجتماعي وستترجم في شكل مقابلات ميدانية، من خلال اتباع منهج السوسيولوجيا التفهمية لرائدها "ماكس فيبر"،أما فرضيات بحثنا فهي كالتالي: يعد فعل الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر أحد عناصر المنتج الديني الذي يسوقه التيار الإخواني والسلفي العلمي، بالإضافة إلى اعتبار الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر أمرا دينيا ينعكس على سلوك تفاعل اجتماعي بين أفراد المجتمع والداعين إليه، وما سببته القراءات الراديكالية له من عنف وتطرف خلال العشرية السوداء في الجزائر. الكلمات المفتاحية: السلفية العلمية، الإخوان المسلمون، الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر، التيار الديني.

الكلمات المفتاحية

In the beginning of the nineties of the last century, a number of religious currents emerged in Algeria, notably the Muslim Brotherhood and the Salafist movement. However, they differed in the realization of the principle of enjoining good and forbidding evil. This led us to ask the following question: What is the reality of the interaction of the Muslim Brotherhood movement and the Salafist trend The promotion of virtue and the prevention of vice among the young people belonging to them? And try to verify our question will be presented to the test of social reality and will be translated in the form of field interviews, through the approach of the sociology of the interpretation of its leader Max Weber, the hypotheses of our research is as follows: The principle of the command of virtue and the prevention of vice is one of the components of the religious product marketed by the Brotherhood and Salafi scientific, In addition to considering the promotion of virtue and the prevention of vice as a religious thing reflected on the behavior of social interaction between members of society and advocates, and caused by radical readings of violence qnd extremism during the black decade in Algeria Key words: Salafism scientific, the Muslim Brotherhood, the promotion of Virtue and Prevention of Vice, the religious trend .