آفاق سينمائية
Volume 5, Numéro 1, Pages 74-79
2018-06-25

السينما والفلسفة بين تركيب الواقع ومقاربة فوضى الحقيقة

الكاتب : بن عزوزي عبد الله .

الملخص

الملخص بالعربية: يتناول هذا المقال موضوعا يتصل بعلاقة السينما والفلسفة محاولين التركيز على مجلات التفكير من خلال السينما والتفكير بالسينما حيث تطرقنا الى العديد من الافكار المتعلقة بفلسفة السينما في مجال تناول الواقع سينمائيا ومحاولاتها في اعادة تغيير الواقع سينمائيا وفق رؤى فكرية وفلسفية عديد كما تطرقنا ايضا الى معنى فلسفة السينما مركزين على وظيفة الصورة التي تسعى من خلال منظومة علاماتها السمعية والبصرية الى تفسير مختلف التناقضات وفك الجدل والغموض الذي يعرفه الواقع اليومي للانسان وفي الشطر الثاني من حدود علاقة السينما والفلسقة تطرقنا الى سينما الفلسفة من خلال الحديث عن بعض الافلام التي تبنت مواضيع فلسفية أو سيرا ذاتية لفلاسفة عالميين . يقودناهذا الموضوع إلى إعادة النظر في وظيفة الفلسفة والسينما في تعريف المفاهيم وتفسير الغموض والتناقضات التي يمر بها الإنسان من خلال لغة الصورة ومزيج من العلامات البصرية التي تحددها السينما. سنحاول في هذا المقال ، أن نستخرج الحديد من حدود العلاقة بين السينما والفلسفة ودورها في تشكيل الواقع ومعالجة الحقيقة ، لصالح العديد من الفلاسفة مثل جيل دولوز وستانلي كافيل. الملخص بالانجليزية: This article deals with the subject of cinema and philosophy, trying to focus on the magazines of thought through cinema and cinema thinking, where we touched on many of the ideas related to the philosophy of cinema in the field of film reality and its attempts to re-change the reality of cinema in accordance with many philosophical and philosophical visions also addressed the meaning of cinema philosophy Focusing on the function of the image, which seeks through the system of audio and visual signals to explain the various contradictions and the dissolution of the debate and ambiguity, which knows the daily reality of man and the second part of the boundaries of the relationship of cinema and philosophy touched on cinema philosophy N through talking about some films that have adopted philosophical or biographical themes of world philosophers. This leads us to reconsider the function of philosophy and cinema in the definition of concepts and interpretation of ambiguities and contradictions experienced by man through the language of the image and a combination of visual signs determined by cinema. In this article, we will try to extract iron from the boundaries of the relationship between cinema and philosophy and its role in shaping reality and addressing the truth, for the benefit of many philosophers such as Gil Dulloz and Stanley Cavell. Historique Enregistrées Communauté

الكلمات المفتاحية

السينما- الفلسفة- الفكر- الص ; رة- جيل دل ; ز-ستانلي كافيل