آفاق سينمائية
Volume 5, Numéro 1, Pages 14-20

فلسفة القوة عند نيتشه في المخيال السينمائي الأمريكي - نماذج من أفلام رعاة البقر-

الكاتب : سوالمي الحبيب .

الملخص

Abstract: This article talks about the theory of power of supreme man or future man of the philosopher Nietzsche, and the impact of this theory on the active elite in the European, American, and global circles, the article also examines how the United States deals with this theory in the field of film industry, through a brief show of models of cowboys films, which embodied the spirit of American power dominating the world, as well as showing the power of the white man at the expense of Native American Indians. These cinematic models of Western American films or cowboy films promoted the concept of invincible American man power, who has all the solutions to all the problems, and the other must just surrender his power and obey his orders. The viewpoint establishes the Superman theory which must be the example and the savior according to the philosopher Nietzsche الملخص باللغة العربية: يتناول المقال نظرية القوة والرجل الأعلى أو الرجل المستقبلي عند الفيلسوف نيتشه، وأثر هذه النظرية على النخبة الفاعلة في الأوساط الأوروبية والأمريكية والعالمية. كما يتعرض لكيفية تعامل الولايات المتحدة الأمريكية مع هذه النظرية في مجال الصناعة السينمائية، من خلال عرض مختصر لنماذج من أفلام رعاة البقر، والتي تجسدت فيها روح القوة الأمريكية المسيطرة على العالم، وكذا إظهار قوة الرجل الأبيض على حساب السكان الأصليين – الهنود الحمر-. هذه النماذج السينمائية المتمثلة في أفلام الغرب الأمريكي أو أفلام رعاة البقر، روجت لمفهوم قوة الرجل الأمريكي الذي لا يقهر، والذي يملك كل الحلول لكل المشاكل، وما على الآخر إلا الاستسلام لقوته والانصياع لأوامره. وجهة نظر تؤسس لنظرية السوبرمان الذي يجب أن يكون هو القدوة وهو المخلص حسب وجهة الفيلسوف نيتشه.

الكلمات المفتاحية

power theory, supreme man, cowboy films, American cinema, conflict of control, the philosopher Nietzsche. ; نظرية القوة، الرجل الأعلى، أفلام رعاة البقر، السينما الأمريكية، صراع السيطرة، الفيلسوف نيتشه.