مجلة التنمية البشرية
Volume 6, Numéro 2, Pages 188-216
2018-06-24

طبيعة تكوين البنيات المعرفية للمتعلم ومدى تجانس مستوياتها

الكاتب : شرفاوي الحاج عبو .

الملخص

This study attempts applying some problems derivative from Piaget’s ideas to detect level of cognitive mental structure at students of official preliminary and secondary school, and know ratio of students who arrived to stage of formal operations in these schools in order to know the necessary information’s about cognitive mental structure at the student for aiding on modify the study courses if there is some an unbalance in progress of the cognitive mental structure at students,where these courses work to develop and activate it . After that define the relationship between level of the cognitive mental structure measured according to test (cognitive mental structure) which is prepared for this study, and level of The SOLO taxonomy stands for: Structure of Observed Learning Outcomes It was developed by Biggs and collis (1982), and is well described in Biggs and Tang (2007) It describes level of increasing complexity in a student's understanding of a subject, through five stages, Not all students get through all five stages, of course, and indeed not all teaching (and even less "training" is designed to take them all the way). تهدف هذه الدراسة الى محاولة الكشف عن طبيعة تكوين البنيات المعرفية للتلميذ و مدى تجانسها مع البنية المنتجة من خلال التعلم .اعتمادا ما كشفته نتائج بياجيه وفي روح استثمارها من طرف العالم بيجس BIGGS في صنافته SOLO ( ب.م.ت ).

الكلمات المفتاحية

البنية المعرفية ، نواتج تمثيل المعرفة ، صنافة ، مستويات البنية المعرفية ،مستويات الفهم ،مرحلة قبل بنيوية ،مرحلة وحيدة البنية ،مرحلة البنية المتعددة ،المرحلة العلائقية ،المرحلة التجريدية الممتدة ،الإحتفاظ ، العلاقات،التسلسل ، التصنيف ، بنية إنتقالية.