مجلة التنمية البشرية
Volume 6, Numéro 2, Pages 76-94

قلق الامتحان وعلاقته بتقدير الذات بأبعاده لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي

الكاتب : غريب العربي .

الملخص

-ملخص الدراسة : تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على العلاقة بين قلق الامتحان وتقدير الذات لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي في ضوء متغيري الجنس والتخصص العلمي، ولتحقيق هذا الهدف اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي ،تألفت عينة الدراسة من 86 تلميذا وتلميذة بثانوية لعروسي العربي بولاية تيارت تم اختيارهم بطريقة عرضية، وقد تم تطبيق مقياسين بعد التأكد من صدقهما وثباتهما يقيس الأول قلق الامتحان من إعداد حامد زهران(1999) ويقيس الثاني تقدير الذات من تصميم كوبرسميث.و أظهرت الدراسة النتائج التالية: - وجود علاقة ارتباطية عكسية بين قلق الامتحان وتقدير الذات لدى التلاميذ عينة الدراسة. - وجود فروق في مستوى قلق الامتحان يعزى لمتغير الجنس والتخصص العلمي. - عدم وجود فروق في مستوى تقدير الذات يعزى لمتغير الجنس والتخصص العلمي وقد تم مناقشة النتائج في ضوء خصائص عينة الدراسة وكذا الدراسات السابقة. Summary of the Study: This present study aims to recognize the relation ship between test ansciety and self-esteem among third year of secondary school students according to the variables(gender,scientific specialization)to achieve the purpose we used the descriptive method,It has been applied at sample consisted of (86)male and female students in establishment of laroussi Elarbi in the city of tiaret ,has been selected at random cross.It has been applied to two questionnaires after confirming their validity and constancy,the first one measures the test ansciety which prepared bay(Hamid.Zahran:1999)and the second questionnaire measures the self-esteem which is design of (cooper smith). The study found the following results: - there is enverse correlation relationship between test ansciety and self-esteem among students of the study sample. - there are differences in the level of test ansciety depending on the variable of sex and specialization. - there are no differences in the level of self-esteem depending on the variable of sex and specialization The results obtained were discussed according to the study sample and previously studies.

الكلمات المفتاحية

لكلمات المفتاحية:قلق الامتحان- تقدير الذات- تلاميذ السنة الثالثة ثانوي