معارف
Volume 11, Numéro 21, Pages 133-151

القواعد النحوية وأساليب تدريسها

الكاتب : ليلى سهل .

الملخص

الملخص: تعدّ قواعد اللغة العربية من بين فروع اللغة العربية التي نالت اهتمام المتخصصين بأصول التدريس وطرائقه،وقد أثير حول تدريسها جدل كبير،وكأنّ اللغة العربية ليست إلا مجموعة من القواعد التي تضبط علاقات الكلمات والجمل ببعضها وتضبط أواخر الكلمات. وربما يرجع ذلك إلى الوزن الذي أعطي لدروس النحو في خطة الدراسة العامة،أو إلى المفهوم غير الصحيح لطرق تعليمها . والوصول إلى التحدث والكتابة بدون أخطاء،وضبط الكلام وتقويم اللسان هي أهداف مهمة لتعلم قواعد اللغة. وإنّ الغاية الأساسية من تعليمها تتمثل في استخدام اللغة العربية استخداما سليما،خاليا من اللحن في الكلام والخطأ في الكتابة.وعليه فإنّ أية قواعد تؤدي إلى غير ذلك تعدّ تطويلا وحشوا،يصرف المتعلّم عن الهدف المنشود والغاية المبتغاة. لهذا سنتطرق في هذه الورقة البحثية إلى أسباب ضعف المتعلمين في القواعد النحوية،إضافة إلى أسس تدريسها والطرائق والأساليب التدريسية القديمة والحديثة المتّبعة من قبل المعلّمين.لنخلص في الأخير إلى بعض النتائج والتوصيات التي تتضمّن بعض النقاط الصانعة لمتعلّم يجيد استخدام قواعد النحو في المواقف اللغوية المختلفة. Abstract : The Rules of the Arabic language are among its branches, which has gained the attention of specialists who are interested in assets and teaching methods; so, much controversy has been raised on how to teach it, as if the Arabic language is only a set of rules governing the relations of words, phrases and the endings of words. This may be due to the value given to grammar lessons on how to plan the general study, or to the wrong concept on how to use the teaching methods. The access to speak and write without mistakes, and how to adjust the talk and the tab are the most important objectives to learn the rules of the language. And that the fundamental objective of teaching it, is how the Arabic language properly utilized, free from any mistake either in speaking or writing. Therefore, any rule that leads to something else is meant a redundancy which distracts the learner from achieving the desired purpose; thus, in this research paper we will search for the causes of weakness of learners in grammar, in addition to the basic teaching methods and techniques of teaching that teachers followed either previously or recently. To conclude with some of the findings and recommendations, which include some of the points that make a good learner who uses grammar correctly in different language situations.

الكلمات المفتاحية

قواعد اللغة - طرق التدريس - النحو