معارف
Volume 12, Numéro 22, Pages 306-320
2017-06-01

دور حصة التربية البدنية والرياضية في في الحد من القلق النفسي لدى تلاميذ الطور المتوسط

الكاتب : احلام مجرالو . علي زاوي .

الملخص

هدفت الدراسة إلى معرفة دور ممارسة حصة الترية البدنية والرياضية في الوسط المدرسي ولاسيما عند الفئة التي تمر مرحلة المراهقة المبكرة ، وعلى هذا الاساس تم اختيار مجتمع الدراسة والعيينة في مرحلة مهمة من التعليم المتوسط ، وحسب خصائص هذه المرحلة العمرية بانها تتميز بالعديد من التاثيرات النفسية والفسيولوجية على شخصية التلميذ كالتغيرات المرفولوجية للنمو الجسمي والتغيرات السريعة على مستوى النشاط الهرموني لفسيولوجية الجسم فهذه التغيرات الداخلية للجسم تظهر على صورة تصرفات يبديها التلميذ اتجاه محيطه في المبالغة في التجاوب مع معطيات الحياة سواءا على التحصيل الدراسي او على دينميكية التواصل مع محيطه من زملائه الى عائلته ، وهو مايعبر عنه علميا كنوع من القلق او افراط في وجود طاقة زائدة كامنة تعبر عن مكبوتاته او ما يجول بخاطره فارتأينا من خلال هذه الدراسة إبراز دور الرياضة المدرسية في تفريغ الطاقة الزائدة وتحويلها وتوجيهها الى مافيه المنفعة للتلميذ على مستواه الشخصى في كسبه نوع من الاستقرار الداخلي نفسيا وانعكاسه الايجابي على تحصيله الدراسي وعلى محيطه في ان يكون شخص يافع يقدم خدمة يستفيد منها المجتمع ، فكان اختيار العيينة مجموعة من المتوسطات بولاية من ولايات الشرق الجزائري ، فكان للنتائج المتوصل اليها بان ممارسة حصة التربية البدنية والرياضية ينعكس بالايجاب على سلوكات التلميذ من خلال التقليل من حدة القلق لديهم واكتسابهم راحة نفسية وهو ما تم ابرازه في المحور الاول والثاني من هذه الدراسة. The study aims at knowing the role of practicing the physical education classes in the school environment, especially in groups of pre-adolescence. On this basis, the sample of population was chosen at an important stage which is that of medium schools. The characteristics of this stage are characterized by many psychological and physiological effects on the character of the student such as morphological changes of physical growth and rapid changes in the level of hormonal activity of the body physiology, these internal changes of the body appear in the form of negative behavior and excessive performance of the student towards his environment such as; the non-response to the life requirements both on the academic achievement and on the dynamics of communication with the group, both with colleagues or family, which is expressed scientifically as a kind of anxiety or the presence of extra latent energy expressing his constraints and what is in his mind, we want through this study to highlight the role of school sports in the discharge of extra energy and transfer it into the benefit of the student especially on his personal level to gain a kind of internal psychological stability and positive reflection on the academic achievement and its environment to be an element who might have an added value in the community. The selection of the sample was a set of medium schools in a district in the eastern part of Algeria. The obtained results show that practicing classes of physical education affect positively the students' behavior by reducing their anxiety and gaining psychological comfort, which were highlighted in the first and second chapters of this study.

الكلمات المفتاحية

Physical education classes, psychological anxiety, excessiveness, extra energy