معارف
Volume 12, Numéro 22, Pages 283-297
2017-06-01

دور نظام الذكاء التسويقي في إكساب المؤسسة ميزة تنافسية -دراسة حالة عينة من المؤسسات بالجزائر-

الكاتب : فيصل دلال .

الملخص

هدفت هذه الدراسة إلى إبراز دور نظام الذكاء التسويقي في إكساب المؤسسة ميزة تنافسية، وذلك بالتطبيق على عينة من المؤسسات الإقتصادية بالجزائر، ولتحقيق أهداف الدراسة تم إعداد إستبيان وتوزيعه على عينة قصدية مكونة من (43) مؤسسة، أسترجع منها (31) إستبيان أي ما نسبته (72.09%) من حجم العينة، وهي نسبة جيدة للدراسة، وتوصلت الدراسة إلى أن المستجوبين يدركون الدور الذي يلعبه نظام الذكاء التسويقي في إكساب المؤسسة ميزة تنافسية، كما توصلت هذه الدراسة إلى وجود علاقة إرتباط وأثر بين المتغير المستقل (نظام الذكاء التسويقي) بجميع مكوناته والمتغير التابع (الميزة التنافسية)، وفي الأخير تم إقتراح مجموعة من التوصيات هدفها إستفادة المؤسسات المهتمة من نظام الذكاء التسويقي بطريقة كفؤة في تحسين ميزتها التنافسية. الكلمات الدالة: نظام الذكاء التسويقي، مكونات نظام الذكاء التسويقي، الميزة التنافسية، المؤسسات الاقتصادية بالجزائر. The role of the marketing intelligence system in giving the company a competitive advantage - The study of the case of a sample companies in Algeria - Abstract: The aim of this study was to highlight the role of the marketing intelligence system in giving the company a competitive advantage by applying it to a sample of economic companies in Algeria. To achieve the objectives of the study, a questionnaire was prepared and distributed to a sample of (43) companies, (72.09%) of the sample size. The study found that the respondents understand the role played by the marketing intelligence system in providing the company with a competitive advantage. The study also found a relationship between the independent variable (the marketing intelligence system) in all its components and the dependent variable (competitive advantage). The recommendations aim to benefit interested companies from the system of marketing intelligence in an efficient way to improve their competitive advantage.

الكلمات المفتاحية

نظام الذكاء التسويقي، مكونات نظام الذكاء التسويقي، الميزة التنافسية، المؤسسات الاقتصادية بالجزائر