معارف
Volume 12, Numéro 22, Pages 388-412
2017-06-01

أثر تطبيق التسويق الداخلي على أداء المصارف التجارية العاملة في الجزائر

الكاتب : فريد كورتل . فاطمة حلوز .

الملخص

هدفت الدراسة إلى التعرف على أثر تطبيق التسويق الداخلي على أداء المصارف التجارية العاملة في الجزائر، ولتحقيق أهداف الدراسة تم تصميم وتطوير استبانة وتوزيعها على عينة الدراسة، وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: 1. مستوى إدراك عينة الدراسة لأبعاد التسويق الداخلي كان متوسطا، كما أن مستوى أداء المصارف جاء متوسطا أيضا. 2. وجود أثر عالي ذو دلالة إحصائية لتطبيق التسويق الداخلي على أداء المصارف محل الدراسة وتوصي الدراسة بضرورة تهيئة الجو الملائم لتطبيق مفهوم التسويق الداخلي في هذه المصارف، والاهتمام بالاتصال الداخلي والتدريب والتحفيز لما لها بالغ الأثر على تعزيز أدائها. الكلمات الدالة: التسويق الداخلي، الأداء التنظيمي Abstract: The study aimed at analyzing the effect of internal marketing on organizational performance at commercial banks operating in Algeria, and to achieve the above goals a questionnaire was designed and distributed to the sample. The study reached a set of findings: 1. The perceptions of the respondents to the internal marketing and organizational performance level were medium. 2. There was a major effect with statistical significant of internal marketing on organizational performance of the banks. The study has recommended of the necessity of creating a healthy climate to enable banks apply the concept of internal marketing on it, and take care to internal communication, training and motivation because of its strong effect on organizational performance. Keywords: internal marketing, organizational performance

الكلمات المفتاحية

التسويق الداخلي، الأداء التنظيمي