معارف
Volume 12, Numéro 22, Pages 136-150
2017-06-01

مكانة المستهلك بين الرؤية التسويقية والضوابط القانونية

الكاتب : أحمد طحطاح .

الملخص

هدفت الدراسة إلى إبراز الدور الذي تؤديه المتطلبات التسويقية و المحددات التشريعية في ترقية مكانة المستهلك بصفة عامة و المستهلك الجزائري بالخصوص ، و هذا من خلال ثلاثة محاور، حيث تضمن المحور الأول مفهوم المستهلك إذ تم التناول فيه أهم الإتجاهات الإقتصادية والقانونية التي حاولت ضبط الشخص الأجدر بكسب صفة المستهلك و الخصوصيات التي يتميز بها،في حين تم التطرق في المحور الثاني للرهانات التسويقية التي يتبناها المتدخلون في مختلف المعاملات وستهدفون بها المستهلك ، حيث تم إبراز المرتكزات التسويقية لا سيما مكونات المزيج التسويقي ومدى تأثيرها في قرارات الشراء المختلفة ، أما المحور الثالث خصص للضوابط القانونية المختلفة التي ألزم المشرع المتدخلين (المسوقين) التقيد بها عند مختلف مراحل التعامل، إذ تم إبراز أهم القواعد القانونية التي تمثل حقوق لدى المستهلكين وواجبات لدى المتدخلين(المسوقين) لابد أن يتقيدوا بها . الكلمات المفتاحية: المستهلك ، المتدخل، المنتج ، السعر، التوزيع.الترويج . The position of the consumer between the marketing vision and the legal controls Abstract: The study aimed to highlight the role of marketing and legislative controls in promoting the status of the consumer in general and the Algerian consumer in particular, and this through three axes, where the first axis included the concept of consumer as it dealt with the most important economic and legal trends that tried to control the person better to earn the status of consumer and The characteristics of which is characterized, while the second axis was addressed to the marketing bets adopted by the intervention in various transactions and will target the consumer, Where it was highlighting the pillars of marketing, especially the components of the marketing mix and their impact in the various buying decisions, The third axis affected various legal controls that have committed the legislative intermediariess (traders) have adhered to at various stages of the transaction, as has been to highlight the most important legal rules, representing the rights of consumers And the duties of the intermediariess (traders) should respect. Keywords: Consumer, Intermediary, Product, Price, place. Promotion.

الكلمات المفتاحية

المستهلك ، المتدخل، المنتج ، السعر، التوزيع.الترويج