مجلة الحقيقة
Volume 16, Numéro 4, Pages 183-213

مركز الرجل والمرأة في الحياة الأسرية- دراسة لمبدأ المساواة في ظل الشريعة الإسلامية- Position Of Man And Woman In The Family Life. Study Of The Principle Of The Equality In Sharia Law

الكاتب : محمد حيدرة .

الملخص

يتناول هذا البحث قضية المساواة بين الرجل والمرأة، وهي من أكثر القضايا التي أثير الجدل بشأنها ولا يزال، وبخاصة في الحياة الأسرية، التي تستلزم التوافق والتعاون من أجل تحمل الأعباء والقيام بالواجبات، وفي هذه الدراسة بيان لمعنى المساواة بين الرجل والمرأة، وأنها تنقسم إلى مساواة مطلقة، ومساواة عادلة، وأن الاختلاف بين الرجل والمرأة في التكوين والخصائص يترتب عنه اختلاف في التكليف والوظائف، ومن ثَمَّ لا مجال للحديث عن مساواة مطلقة بينهما، وإنما هي مساواة عادلة تراعى فيها خصوصية كل جنس منهما، وإنَّ فهم معنى المساواة وتطبيقَها على الوجه الشرعي هو الذي يضع الأمور في نصابها، ويحقق معنى التكامل بين الرجل والمرأة، ويحافظ على مركز كل منهما داخل الأسرة، وفي المجتمع. Abstract: This research deals with the issue of equality between man and woman.It's one of the most controversial issues in the family life in particular,which requires compatibility and cooperation in order to carry the burdens and carry out the duties. In this research we explain the meaning of equality between man and woman and that it is decided into absolute and fair equality and that the difference between them lies in formation and properties,this leads to difference in commissioning and jobs. Thus,there is no way to talk about absolute equality; there is only fair equality,taking into account the specificity of each one,the understanding of the meaning of equality and its application on the legitimate face it's that which puts things right, achieves the meaning integration,and safeguard the position of each one inside the society.

الكلمات المفتاحية

الرجل والمرأة – المساواة – حقوق الرجل - حقوق المرأة –– القوامة – الميراث. Key words: men and women – equality – rights of men – rights of women – inheritance – guardianship.