معارف
Volume 11, Numéro 20, Pages 433-448
2016-06-01

حماية حقوق المستهلك في الجزائر

الكاتب : يونس زين . هدى معيوف .

الملخص

بات المستهلك عرضة للغش والتضليل والتلاعب ، فمن خلال عناصر المزيج التسويقي تمارس مختلف أساليب التحايل : سواء في خصائص المنتجات ومكوناتها وصفاتها ، أو من خلال فرض أسعار لا تتناسب ومستوى دخل المستهلك ، أو اعتماد سياسة توزيع تزيد حاجة المستهلك للمنتج ،اذ تتعمد صعوبة حصوله عليها في أماكن معينة دون أخرى ، ناهيك عن استخدام طرق ترويج مضللة للمستهلك حيث تقنعه بدفع قيمة المنتج اكبر من فائدته . وطبعا الجزائر كغيرها من دول العالم الثالث لازالت حتى اليوم تعاني أسواقها من انتهاكك لحقوق المستهلك ، مع أنها من الناحية النظرية قامت باتخاذ كل التدابير الرسمية اللازمة لحماية هذه الحقوق ، وذلك بإنشاء مراكز ولائية لقمع الغش ، وجمعيات حماية المستهلك وغيرها . وصممت هذه الدراسة لدراسة واقع حمية حقوق المستهلك في السوق الجزائرية من خلال استطلاع آراء أعضاء هيئة لتدريس في جامعة سوق أهراس من خلال استمارة استبيان صممت لهذا الغرض. ولغرض تحليل بيانات الدراسة تم استخدام برنامج التحليل الإحصائي ( نظام الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية ) (spss) وذلك لاحتساب المؤشرات الإحصائية وقد توصلت الباحثة إلى جملة النتائج التالية: - هناك فروق جوهرية في الرؤى بين المبحوثين من حيث السن و الجنس و المستوى التعليمي و الحالة العائلية حول نظرتهم ومدى وعيهم لحقوق المستهلك . -كما أثبتت نتائج التحليل وجود علاقة ارتباط قوية بين حق الحصول على المعلومات وحق التثقيف. -يوجد ارتباط بين حقي الحصول على المعلومات و الاختيار. -بالإضافة إلى وجود علاقة ارتباط ذات دلالة إحصائية بين حق التثقيف وحق الاختيار . الكلمات المفتاحية: المستهلك، الاستهلاك ،حقوق المستهلك، حماية حقوق المستهلك. Abstract : consumers vulnerable to fraud and deception and manipulation, it is through the marketing mix elements exert different circumvention methods: both in the characteristics of products and components and characteristics, or by imposing price did not match the level of consumer income, or the adoption of the distribution policy increase consumer demand for the product, as it deliberately difficult getting it in certain places without the other, not to mention the use of methods of promoting misleading to the consumer where convince him to pay the product is greater than the value of its usefulness. Of course, Algeria, like other third world countries is still to this day suffer markets from your violation of consumer rights, even though it theoretically has taken all necessary measures to protect these rights official measures, and that creates a jurisdictional centers to suppress fraud, consumer protection associations and others. This study was designed to study the reality of consumer rights in the Algerian market through diet polled faculty members to teach at the University of Ahras market through a questionnaire designed for this purpose. For the purpose of the study data were analyzed using statistical analysis software (Statistical Package for Social Sciences System) (spss) in order to calculate the statistical indicators have reached the researchers to sentence the following results: - There are substantial differences in the views of the respondents in terms of age, sex, educational level And family about their view of the situation and the extent of their awareness of consumer rights. -as Results of the analysis proved the existence of a strong correlation between the right of access to information and the right to education relationship.

الكلمات المفتاحية

المستهلك، الاستهلاك ،حقوق المستهلك، حماية حقوق المستهلك