معارف
Volume 11, Numéro 20, Pages 154-168
2016-06-01

دور العلاقات العامّة في بناء صورة المؤسّسة دراسة حالة مؤسّسة " Aigle " لمواد التّنظيف

الكاتب : نبيلة بلمهدي .

الملخص

يعبر نشاط العلاقات العامّة عن الجهود المستمرة من طرف الإدارة التّسويقيّة لبناء الصّورة الإيجابيّة للمؤسّسة. ومن مستلزمات هذا النّشاط ، وضع المؤسّسة برنامجًا اتّصاليّا محكمًا ، من شأنه تقريب الزّبائن إلى المؤسّسة ، وجعلهم على دراية تامّة بكلّ الأنشطة والأعمال الّتي تعزّز مكانة المؤسّسة لديهم.كما عليها اتّباع منهج الصّدق في إعلامها المستمرّ والمرتبط أساسًا بالحقائق الواجب عليها إظهارها للزّبائن ، عن طريق وسائل الإعلام المختلفة. وتزيد إسهامات المؤسّسة الاجتماعية، بترك الأثر العميق في أذهان الزّبائن عن المشاركة الإيجابيّة لهذه المؤسّسة لصالح تطوير المستوى المعيشي للزّبائن.كلّ هذه الأعمال، تعتبر المنهج الصّحيح للوصول إلى الصّورة الإيجابيّة للمؤسّسة في أذهان زبائنها.هذه الصّورة الّتي تعبّر عن واقع المؤسّسة بالنّسبة لهؤلاء الزّبائن ، والّتي على المؤسّسة بناؤها عن طريق أعمالها الّتي تترك انطباعا وأثرا إيجابيّا في نفوسهم ، لا سيما إذا ما تعلّقت هذه الأعمال بالجانب المعنويّ و الّتي تنمّي إحساس الزّبائن بمدى اهتمام المؤسّسة بمصالحهم المختلفة. الاشكالية : إلى أيّ مدى تسهم العلاقات العامّة في بناء صورة المؤسّسة بصفة عامّة، وصورة مؤسّسة ""Aigle بصفة خاصّة ؟ الكلمات المفتاحية : العلاقات العامّة، صورة المؤسسة، الاتصال . Abstract : The public relations Activity reflects the continuous efforts done by the department of marketing in order to build a positive image of the company. One of the needs of this activity is setting communicative arbitrator program which would approach customers to the enterprise, and make them fully aware of all the activities and actions that enhance the status of the company to them.Moreover , it has to inform the costumers honestly and continuously about all the facts that should be clear through various media . Besides even its contributions to social activities, leave a deep impact in the minds of customers about the positive participation of the company for the benefit of the development of the standard of living for customers. All of these acts, considered the right approach to get to the positive image of the company in the minds of its customers .This image that reflect the reality of the company for those customers, and that should be built through its actions that leave a positive impression and impact on them, especially if these actions related to the moral side of the customers that develop a sense of the extent of interest in the company of different interests. Problematic: to what extent contribute the public relations in building the image of a company in general, and the image of "Aigle" company as a case study Key words: public relations, image of the company, communication

الكلمات المفتاحية

العلاقات العامّة، صورة المؤسسة، الاتصال