معارف
Volume 11, Numéro 20, Pages 83-95

ممارسات المحاسبة الإبداعية في سياق تبني معايير المحاسبة الدولية

الكاتب : سفيان بن بلقاسم . اسماعيل رزقي .

الملخص

منذ أكثر من ثلاثين سنة شهدت الممارسات المحاسبية مراقبة و تتبع مستمر مبني على المعلومة المالية المفصح عنها من طرف المؤسسات و الشركات الصناعية و التجارية، فعملية جرد لهذه السياسات المحاسبية سمح بإبراز الآثار التي تتركها على كل من النتيجة المالية و على هيكلة الميزانية. في حين أن مختلف الرهانات و التأثيرات الدولية أظهرت بروز تيارين مختلفين هما التيار الدولي من خلال معايير المحاسبة الدولية و التيار الوطني الخاص بكل دولة من حيث إعداد و عرض القوائم المالية، بما يوفر مجموعة من الخيارات المتاحة لتقييم و عرض عناصر الميزانية و عناصر حسابات النتائج و حتى المرجعية المحاسبية المتبعة، في حين أصبحت الحسابات الاجتماعية للمؤسسات خلال العشرين سنة الأخيرة أهم مرجع للإفصاح المالي للمؤسسات. من هنا جاءت فكرة هذا المقال نتيجة حدة النقاش بين المحاسبين و المهتمين بالمجال المالي و عالم الأعمال و لإظهار مجموعة من الإجراءات و الأساليب المستعملة في ما يسمى بالمحاسبة الإبداعية. الكلمات الدالة : المحاسبة الإبداعية، الخيارات المحاسبية، الممارسات المحاسبية و السياسات المحاسبية. Summary: For about thirty years, accounting practices are being under regular observation based on the financial information published by companies, industrial and trade companies. Identifying instruments accounting policy allows the construction of typologies based on the expected results or balance sheet structure effects. However, differences in issues and the international context suggest to distinguish accepted practices by the IAS / IFRS standards and local practices of each country for the preparation of annual accounts and options specific to business accounts. Providing greater flexibility in the choice of assessment methods, presentation and repositories, company accounts became within twenty years, a central element of the financial reporting of companies. The idea of this article stems from the observation of the extent and intensity of the debate raised in the accounting community and the business world by introducing creative accounting, and an inventory of creative accounting practices”, such that they can be identified from reading the documents provided to the various users of financial statements, including the balance sheet and the income statement and / or reference materials. Keywords: Creative accounting, accounting choices, accounting practices and accounting policies.

الكلمات المفتاحية

المحاسبة الإبداعية، الخيارات المحاسبية، الممارسات المحاسبية و السياسات المحاسبية.