مجلة علوم وتقنيات النشاط البدني الرياضي
Volume 9, Numéro 2, Pages 168-179
2018-06-14

ممارسة الأنشطة البدنية و الرياضية الفردية منها و الجماعية و أثرها على الصحة النفسية لدى تلاميذ الطور الثانوي (دراسة ميدانية لبعض أندية ولاية تيبازة)

الكاتب : عزاز ياسين . هواورة مولود .

الملخص

هدفت الدراسة: إلى إجراء مقارنة بين ممارسة النشاط البدني الرياضي الجماعي وكذا ممارسة الفنون القتالية في تنمية الصحة النفسية لدى تلاميذ الطور الثانوي، مع إيجاد الفرق الإحصائية بين هذه الأنشطة المختلفة أجريت الدراسة على عينة قوامها 80 رياضي من أصل 190 موزعين على النشاط الجماعي (كرة اليد) و الفنون القتالية (الكاراتيه و الجيد) صنف ذكور فقط، تم اختيارها بطريقة عشوائية، ولجمع البيانات الخاصة بالدراسة، وللتحقق من أهدافها تم استخدام المنهج الوصفي، لأنه ملائم وطبيعة الموضوع، لكن فيما يخص أدوات جمع البيانات استندنا إلى الكتب والمراجع، بالإضافة إلى استخدام مقياس الصحة النفسية لـ (ليونارد، وديرجيتس، سليمان ولينوكوفي) المكون من 10 أبعاد و90 عبارة.وقد تم تنظيم البيانات ودراستها باستعمال برنامج الحزم الإحصائية spss إذ تم التوصل إلى النتائج التالية: -للنشاط البدني الرياضي الجماعي دور كبير في تحقيق الصحة النفسية لدى تلاميذ الطور الثانوي. - لممارسة الفنون القتالية دور في تنمية الصحة النفسية لدى تلاميذ الطور الثانوي. الكلمات المفتاحية:الأنشطة الرياضية الجماعية والفردية، الصحةالنفسية، تلاميذ الطور الثانوي(المراهقة). Absract : The title of the study : different sport and physical activities practice and its repercurssion on mental health in pupils of secondary phase. The aim of the study : this study aim to make a comparison between physical activity and sport practice group like handball and fighting arts, in developping mental health for secondary phase pupils and finding statistical differences between those different practices. The study was done in a population of 80 sport’s people from 190 ones, distributed on group activity (handball) and fighting arts (karate and judo) for men’s category only. The population was chosen in arbitrary way, and to collect reports of the study, and to be sure of the objectives, the descreptive method was used because it was the more suitable to the subject. But, concerning tools in collecting reports based on books and ,refenreces , adding to this ,the use of mental health scale of ( Lionard, Dirgitest ,Suliman and Linkovi) made by 10 dimenssions and 90 formulations. The reports were organized and studied by using SPSS . The results were as following : There are statistical differences between secondary phase pupils in mental health degree according to practice nature variable in group and individually. The difference is supporting the individual sport population. Key words :sport and physical practices, mental health, secondary phase pupils (adolescence)

الكلمات المفتاحية

الانشطة البدينة ; الصحة النفسية ; المراهقة