دراسات في علوم التربية
Volume 3, Numéro 2, Pages 170-197
2018-06-12
الكاتب : قرين العيد . براهمي براهيم .
هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة أساليب التفكير " لسترنبرج" وعلاقتها بالتوافق الدراسي لدى التلاميذ ذوي الضعف البصري في مرحلة التعليم المتوسط. باستعمال المنهج الوصفي، وتطبيق مقياس أساليب التفكير لسترنبرج،( الصورة القصيرة ) تعريب وتقنين الدردير(2004). و مقياس التوافق الدراسي"يونجمان" تعريب وتقنين الدريني(1985).على عينة من التلاميذ ضعاف البصر بمتوسطتي بن الذيب بلقاسم وأول نوفمبر 54 بمدينة المسيلة خلال سنة الدراسية(2017- 2018) قوامها (78) تلميذا وتلميذة. أظهرت النتائج ما يلي: 1- أساليبّ التفكير الشائعة لدى التلاميذ ذوي الضعف البصري في مرحلة التعليم المتوسط هي أسلوب التفكير(المحافظ، الحكمي، التشريعي )، قدرت متوسطاتها الحسابية على الترتيب (22,6، 21,13، 19,28) 2- لا توجد علاقة ارتباطيه بين أساليب التفكير لسترنبرج والتوافق الدراسي لدى التلاميذ ذوي الضعف البصري في مرحلة التعليم المتوسط، ما عدى في أساليب التفكير (المحافظ، الحكمي، التشريعي ) 3- توجد علاقة ارتباطية موجبة معاملات ارتباطها على الترتيب(0,458، 0,432 ، 0,292). The present study aimed to detect the relationship between Sternberg's thinking styles and academic adjustment of pupils with vision feebleness in middle school education stage (average) during the academic year: (2017-2018), By using the descriptive approach, and applying the Sternberg's thinking styles scale adopted to Arabic by El dardir (2004) and the academic adjustment scale adopted to Arabic by El darini (1985) on a sample of (78) pupils with vision feebleness as distributed in (2) educational middle school in the district of M’sila. Finally, the study concluded the following results: 1- The common thinking styles of Pupils with visual feebleness in middle school education stage were (conservative, judgmental, legislative) as mean arithmetic respectively (22.6 / 21.13/19.28). 2- There was no relationship between the thinking styles of Sternberg's and academic adjustment of pupils with vision feebleness in middle school education stage, except in the (conservative, judgmental, legislative) thinking styles. 3 - The existence of a positive statistically significant correlational relationship as respectively (0.458/ 0.432 / 0.292)
أساليب التفكير، التوافق الدراسي، ذوي الضعف البصري، مرحلة التعليم المتوسط. ; academic adjustment, vision feebleness, , middle school education stage
جمال بليكاي
.
داود شقيقة
.
ص 75-106.
بهرام أمينة
.
شريفي علي
.
ص 176-201.
تومي الطيب
.
ص 45-76.
رحمون محمد
.
غربي صباح
.
ص 29-42.