الملكات اللّغوية وأهمّيتها في العمليّة التّعليميّة | ASJP

اللّغة العربية
Volume 20, Numéro 2, Pages 177-198

الملكات اللّغوية وأهمّيتها في العمليّة التّعليميّة

الكاتب : سعاد سليماني.

الملخص

ملخّص: إنّ التّعرّف على الملكات اللّغوية له أهمّية كبيرة في العملية التّعليمية، وهي أربع ملكات : ملكة فهم اللّغة وملكة إنشائها وملكة كتابتها وملكة قراءتها، في البداية، تعرضّت في هذا البحث إلى مفهوم الملكة، وبعدها تطرّقت لتوضيح الملكة اللّسانية العامّة والملكة اللّسانية الخاصّة وما تحتويه من مبادئ، وهي مبدأ السّماع ومبدأ التّكرار ومبدأ التّرسيخ، وفي الأخير، عالجت مفهوم الملكات الأربع وعلاقتها ببناء العملية التّعليمية. Abstract Discovering the linguistic skills is of paramount importance for the teaching process. Such skills are of four types: listening, speaking, reading and writing. This research work begins with a definition of the term skill, and then it moves to a clarification of the term in general then in particular. It also sheds light on the principles it builds on, namely listening then repetition then memorization. The research work ends up with showing the relationship between the four skills and the learning process and what aspects it includes.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية الملكات اللّغوية؛ فهم اللّغة؛ ملكة إنشائها؛ ملكة كتابتها؛ ملكة قراءتها؛ العملية التّعليمية. Keywords the linguistic skills; listening; speaking; reading; writing; The teaching process