دراسات
Volume 7, Numéro 2, Pages 112-127
2018-06-07

الثورة الجزائرية في مخيال المحكي النسوي ذاكرة الجسد لأحلام مستغانمي أنموذجا

الكاتب : سماحي هاجر . كواري مبروك .

الملخص

قد لا يختلف اثنان، إن قلنا أنّ التاريخ كان دوما من أقدس الإنجازات في ذاكرة الشعوب، ومن أشدّ الخطابات وأكثرها انفعالا، فلا يكاد يذكره شخص إلاّ وتتجلى أمامه الآلام، والتضحيات الجسام في وجه عدوان غاشم، مستبدّ، حاول قهر شعب وإركاعه، لكنّ الإرادة وحبّ الحــرية حالا دونه، هو الأمر الذّي شكلّ حافزا لدى الروائي لمحاورة هذا الشكل التعبيريّ الذّي يختلف عن كتابة الرواية كلّ الاختلاف، انطلاقا من فرضية جوهريّة مفادها أنّ الأديب يملك من الحرية مالا يتوفر لدى المؤرخ كما رأى ذلك مجموعة من النقاد، وفي هذا، يكون المبدع يتقصى من رواء الغوص في أحداث الماضي أخذ العبر من جهة، وقول ما سكت أو تغافل عنه التاريخ من جهة ثانية، وعليه، لا يكون استحضار التاريخ لأجل الاستذكار أو تمجيد البطولات وحسب، بل يكون أيضا من أجل تعرية الواقع ونقده بغية غد مشرق. وإذا كانت الكتابة الذكورية قد انطلقت من نقد لاذع للثورة كما هو الشأن مع الطاهر وطار في روايته "اللاز" أو محاكاتها كما سردها التاريخ وفق طابع تسجيليّ للحدث انطلاقا من شخصيات متخيلة تحركه مع محمد الطاهر سحري في روايته مذكرات من سنوات الجحيم، أو استلهامها لفترة وشخصية معينين من تاريخ الثورة وإسقاطها على الحاضر من أجل الكشف عن أسباب الهزيمة مع واسيني الأعرج في عمله كتاب الأمير،فكيف تجلت في الكتابة النسوية؟ وعلى أيّ منطلق اتكأت المبدعة في تصويرها لها؟ هذه الإشكالات وغيرها ستحاول هذه الورقة البحــثية الإجابة عنها، مبتغين في ذلك الإحاطة بأسلوب الكاتبة أحلام مستغانمي في عملها ذاكرة الجسد في مجال استلهام البعد التاريخي في نص روائي. الكلمات المفتاحية: الثورة الجزائرية، التاريخ، الرواية، الحدث، الكتابة النسوية، ذاكرة الجسد ،أحلام مستغانمي. It is confirmed that history has always been one of the most sacred achievements in the memory of people, and one of the most influencial speeches. Pain, great sacrifices and fighting against a brutal agreessive enemybesides a strong determination to reach freedom were the basic shared principles in history and the main subject for novelists as well. So, historical events represent a motive to discuss this form of expression, which is totally different from writing a novel. Based on the premise that the author has more freedom than the historian, as seen by some critics, the novelist seeks to scrutinize the event of history through diving in the past, showing lessons and saying what has not been said explicitly for the erosion of reality and criticism rather than just glorification or memorization. If the masculine writing was launched from a sharp criticism of the revolution, as is the case with Tahar Wattar in hid novel « Lazz », how was manifested in feminist writing? And in what way did the artist come to portray it ? These and other problems will be discussed in this paper, seeking to capture the style of writer Ahlam Mostaganemi in her work « Memory in the flesh » in the field of inspiration historical dimension in the text of the novel. Key words : Algerian revolution, history, novel, event, « Memory in the flesh », Ahlem Mostaghanmi. It is confirmed that history has always been one of the most sacred achievements in the memory of people, and one of the most influencial speeches. Pain, great sacrifices and fighting against a brutal agreessive enemybesides a strong determination to reach freedom were the basic shared principles in history and the main subject for novelists as well. So, historical events represent a motive to discuss this form of expression, which is totally different from writing a novel. Based on the premise that the author has more freedom than the historian, as seen by some critics, the novelist seeks to scrutinize the event of history through diving in the past, showing lessons and saying what has not been said explicitly for the erosion of reality and criticism rather than just glorification or memorization. If the masculine writing was launched from a sharp criticism of the revolution, as is the case with Tahar Wattar in hid novel « Lazz », how was manifested in feminist writing? And in what way did the artist come to portray it ? These and other problems will be discussed in this paper, seeking to capture the style of writer Ahlam Mostaganemi in her work « Memory in the flesh » in the field of inspiration historical dimension in the text of the novel. Key words : Algerian revolution, history, novel, event, « Memory in the flesh », Ahlem Mostaghanmi.

الكلمات المفتاحية

الثورة الجزائرية، التاريخ، الرواية، الحدث، الكتابة النسوية، ذاكرة الجسد ،أحلام مستغانمي.