مجلة الاجتهاد للدراسات القانونية والاقتصادية
Volume 7, Numéro 2, Pages 505-527
2018-06-01

أثر البعد الإنساني للثقافة على تنفيذ الاستراتيجية في المؤسسة دراسة ميدانية لبعض المؤسسات الصناعية المتوسطة الجزائرية The Impact Of The Human Dimension Of Culture On The Implementation Of The Strategy In The Institution A Field Study Of Some Of The Algerian Medium Industrial Establishments

الكاتب : خبابة علاء الدين .

الملخص

يهدف هذا البحث إلى إبراز أثر البعد الإنساني للثقافة التنظيمية على تنفيذ الاستراتيجية في المؤسسة ، والذي يظهر في شكل علاقة بين الرضا الوظيفي و الأداء داخل المؤسسة، وذلك من خلال التطرق إلى مفهوم الثقافة التنظيمية وبعدها الإنساني، ثم الولوج إلى الرضا الوظيفي، و كذا الإدارة الاستراتيجية، وتنفيذ الاستراتيجية، وطبعا دراسة أثر الرضا الوظيفي على الأداء. ومن أجل إسقاط الجانب النظري على الجانب التطبيقي قمنا بإجراء دراسة ميدانية على مجموعة من المؤسسات الصناعية المتوسطة الجزائرية، حيث تم إسقاط الجانب النظري على الجانب التطبيقي، من أجل إبراز دور أثر البعد الإنساني للثقافة التنظيمية على تنفيذ الاستراتيجية في المؤسسة، ثم الخروج بالنتائج والتوصيات اللازمة. This research aims to highlight the impact of the human dimension of the culture on the implementation of the strategy in the enterprise, which can appear in the form of a relationship between job satisfaction and performance within the organization, through on the concept of organizational culture and its humanitarian dimension, access to job satisfaction and The implementation of the strategy, and of course the study of the impact of job satisfaction on performance. In order to bring down the theoretical aspect on the applied side, we conducted a field study on a group of Algerian medium industrial establishments, where the theoretical aspect was dropped on the practical side in order to highlight the role of the human dimension of organizational culture on implementing the strategy in the institution.

الكلمات المفتاحية

ثقافة المؤسسة، البعد الإنساني للثقافة، الرضا الوظيفي، الإدارة الاستراتيجية، تنفيذ الاستراتيجية، الأداء. Organizational culture, human dimension of culture, job satisfaction, strategic management, implementation of strategy, performance.