مجلة العلوم الانسانية لجامعة أم البواقي
Volume 4, Numéro 3, Pages 241-255
2018-03-29

قراءة حول عوامل التحصيل العلمي لدى الطالب الجامعي. Reading Of The Factors Of Scientific Acquisition In The University Student

الكاتب : Meknassi Amira . Gasmi Sonia .

الملخص

هدف هذا المقال إلى التعرف على العوامل المؤثرة في التحصيل العلمي لدى الطالب الجامعي، وذلك باعتبار أن التحصيل يمثل الركيزة الأساسية التي تسعى الجامعات تحقيقها، إيمانا منها بأهمية الطالب وتكوينه تكوينا معرفيا ومنهجيا، وبالتالي تحقيق الجودة في التحصيل. وتتعدد العوامل المؤثرة في التحصيل العلمي لدى الطالب الجامعي كما تتداخل فيما بينها لإحداث عملية التكوين الأكاديمي ويمكن تحديدها على النحو التالي: الطالب، أداء الأستاذ، الجامعة (البرنامج الدراسي _طرق التدريس _أساليب التقويم _نظام الامتحانات _الإدارة وغيرها من العوامل). وإن القيام بقراءة حول عوامل التحصيل العلمي لدى الطالب الجامعي بنظرة تحليلية لها أهمية قصوى في معرفة ما يعرقل عملية التكوين العلمي، وعلى دور تلك العوامل في إحداث التكوين المرغوب فيه، وتوجيه القائمين على المنظومة الجامعية نحو تلك العوامل من أجل تحسينها وتيسيرها، وتذليل الصعاب أمام الطالب. The purpose of this article is to know the factors that have an effect on the scientific acquisition of the university student. This is considered that the acquisition represents the essential pillar that the university aims to achieve, which believes in the importance of the student and train him through a training of knowledge and method, and indeed achieve excellence in acquisition. The factors that affect the scientific acquisition of university students are numerous and they come together to create academic training and can be determined as follows: the student, the faculty's capacity, the university ( curriculum - study methods - assessment styles - examination systems - administration and other factors. Reading about the factors of scientific acquisition in the university student with an analytical vision is of maximum importance to know what hinders the scientific training, and on the basis of the role of these factors in order to create the desired training, and to orient those who are responsible for the university organization towards the said factors to improve and manage them, and to minimize the difficulties facing the student.

الكلمات المفتاحية

الجامعة، الطالب الجامعي، التحصيل العلمي، عوامل التحصيل. University - the university student - the scientific acquisition - the factors of acquisition.