مجلة اقتصاد المال و الأعمال
Volume 2, Numéro 1, Pages 126-141

جودة البحث العلمي لدى هيئة التدريس بالجامعات الجزائرية وفقا للدليل الوطني الجديد للجودة الداخلية في التعليم العالي- دراسة تطبيقية بجامعة أدرار

الكاتب : Bendine M'hammed .

الملخص

ملخص الدراسة: تهدف الدراسة إلى التعرف على واقع اعتماد معايير جودة البحث العلمي وفق الدليل الوطني الجديد للجودة الداخلية الذي أطلقته وزارة التعليم العالي والبحث العلمي في الجامعات الجزائرية، وذلك من وجهة نظر القائمين على التدريس فيها، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام استبانة استهدفت بعض اعضاء هيئة التدريس في جامعة أدرار من خلال كلياتها الخمس، من أجل معرفة آرائهم حول مدى توفر متطلبات جودة البحث العلمي. وقد تم استخدام الرزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (Spss) لتحليل بيانات الاستبانة، واختبار الفرضيات، وتوصلت الدراسة إلى وجود اعتماد ضعيف لمقومات ضمان جودة البحث العلمي- حسب دليل الجودة الجديد- في الجامعات الجزائرية من وجهة نظر العينة المبحوثة. وتوصي الدراسة بضرورة الرفع من درجة الإدراك بأهمية جودة البحث العلمي لتحسين ترتيب الجامعات الجزائرية، مع العمل على إيجاد الآليات الفعالة للنهوض بالبحث العلمي لا سيما من حيث تنظيمه وهيكلته، عقد شراكات علمية، وتثمين البحث العلمي. Abstract: The study aims at identifying the current situation of adopting the quality standards of scientific research which are outlined in the new national guide for internal quality formulated by the Ministry of Higher Education and Scientific Research in Algerian universities. The study approached this issue from the point of view of the teaching staff. In order to achieve the objectives of the study, a questionnaire was administered to some faculty members at the University of Adrar while ensuring that all five faculties are represented. The goal was to survey their views on the availability of quality requirements for scientific research. The statistical package for social sciences (SPSS) was used to analyze the questionnaire data and test the hypotheses. Based on the views of the surveyed participants, the study found that there is a poor implementation of the quality assurance requirements of the scientific research - as stated in the new quality manual - in the Algerian universities. The study recommends raising awareness of the importance of the quality of scientific research to improve the ranking of Algerian universities, developing effective mechanisms to improve scientific research, especially in terms of organization and structure, as well as building scientific partnerships for the sake of appreciating the value of scientific research.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: الجودة؛ البحث العلمي؛ التعليم العالي؛ الجامعة؛ دليل الجودة؛ الجزائر؛ أدرار Keywords: quality; scientific research; higher education; university; quality manual; Algeria, Adrar.