Sciences et Pratiques des Activités Physiques Sportives et Artistiques
Volume 7, Numéro 2, Pages 19-27
2018-05-22

مدى تأثير برنامج إرشادي على الأداء الرياضي لدى تلاميذ الثانوية الرياضية بالجزائر العاصمة ،دراسة متمحورة حول البعد النفسي

الكاتب : حجاج سعد .

الملخص

ملخص. في هذه الدراسة نريد ان نبين مدى تأثير برنامج إرشادي على مستوى الأداء الرياضي من خلال الاهتمام بالجانب النفسي و الاجتماعي و الإعلامي و مدى علاقته في الرفع من مستوى الأداء الرياضي لدى تلاميذ الثانوية الرياضية ،درارية الجزائر ،فهناك تأثير لعملية الإرشاد النفسي في تحسين من مستوى الأداء و قدرات المهارية والنفسية لدى التلميذ،كون أن مستواه لا يرتقي إلى المستوى المقبول،وهذا ما يتطلب الإرشاد النفسي ،مما يمنح فرصة للتلميذ لتحقيق مستوى جيد ونتائج مقبولة وتطوير الحركات و التقنيات من خلال الحصص التدريبية والرياضية، فنرى ان هناك تأثير للإرشاد النفسي من خلال تدعيمه للجانب الإعلامي و الجانب النفسي و الاجتماعي في مستوى الأداء لدى التلاميذ الممارسين في حصة التربية البدنية والرياضية ، كما تهدف الدراسة إلى مدى مساهمة عملية الإرشاد النفسي في تطوير و تحسين مستوى الأداء الرياضي لدى تلاميذ السنة الثانوية الرياضية بالجزائر العاصمة وتمحورت الدراسة حول البعد النفسي، ، و مدى مساهمته في رفع مستوى الأداء عند التلاميذ ،مع مجتمع قدر ب200 تلميذ لثانوية الرياضية ، الجزائر، واختيرت عينة قوامها 34 تلميذ ممن يملكون مستوى ضعيف من الأداء الرياضي ، وبينت النتائج أن هناك تأثير فعال للبرنامج الإرشادي على مستوى الأداء الرياضي و من خلال جلسات إرشادية مع التلاميذ في الثانوية الرياضي ، و أظهرت النتائج ،ان يوجد تاثير للبرنامج الإرشادي على الأداء الرياضي من خلال النتائج الملموسة و التمسنا ان هناك فروقات في مستوى الاداء عند افراد العينة قبل تطبيق البرنامج وبعده ،و كانت لصالح تلاميذ المجموعة التجريبية بعد تطبيق البرنامج الإرشادي في الثانوية الرياضية ،و من ثمة يمكننا ان نؤكد صحة الفرضيات المقدمة للدراسة . Abstract: in this study we want to show the extent of the effect psychological the level of sports performance through attention to the counseling program on the psychological, social and media aspects and the extent of its relationship in raising the level of athletic performance among high school sports students, there is an impact of psychological counseling in improving the level of performance and the skills and skills of the student, It does not advance to the acceptable level and this requires psychological guidance, which gives the opportunity for the student to achieve a good level and acceptable results and the development of movements and techniques through training and sports, we see that there is an impact of psychological guidance by strengthening the media and psychological counseling to the development and improvement of sports performance among secondary school students in Algiers,the study focused on the psychological dimension and the extent of its contribution to raising the level of performance With a community of 200 students of the sports secondary school, Algeria,and a sample of 34 students with a low level of athletic performance was selected, the results showed that there is an effective impact of the training program on the level of sports performance and through training sessions with students the results showed that there is an effect of the extension program on the performance of the sport through the tangible results and wefound that there are differences in the level of performance in the sample before and after the application of the program ,and it was for the benefit of the students of the students of the experimental group after the application of the counselign program in the high school and from there we can confirm the validity of the hypotheses presented to study.

الكلمات المفتاحية

-الإرشاد النفسي ،.الاداء الرياضي. ،المراهقة . . Psychological Counseling., Sports performance., Adolescence-