التعليمية
Volume 8, Numéro 2, Pages 349-370
2018-05-20

فاعلية التدريس بالممارسة والاكتشاف لرياضيات المرحلة الأساسية في علاج صعوبات التعلم - دراسة تجريبية على تلاميذ التعليم المتوسط-

الكاتب : صحراوي عبد الله . شبوح نجاة .

الملخص

تسعى الدراسة للإجابة عن تساؤل رئيسي هو : هل يؤدي استخدام اليدويات في تدريس الرياضيات لتلاميذ المرحلة الأساسية إلى الحد من صعوبات التعلم و زيادة تحصيلهم في المادة، و هل يحقق استخدامها الأهداف المعرفية الدنيا: المعرفة، الفهم، التطبيق حسب تصنيف Bloom. لتحقيق ذلك أستخدم التصميم التجريبي من خلال تقسيم العينة الكلية إلى مجموعتين، خصتا مستوى الأولى متوسط و قسمت إلى أربع مجموعات: تجريبيتان وضابطتان بما مجموعه 164 تلميذا، كما تم إعداد اختبارا تحصيلا في وحدتي: الكسور و العمليات عليها و متوازيات الأضلاع الخاصة بقياس قبلي و بعدي. و أوجدت الدراسة ثمانية فروض نصت على وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المجموعتين التجريبية، و الضابطة في التحصيل (ككل) ثم عند مستويات الأهداف المعرفية (التذكر، الفهم، التطبيق) بحسب تصنيف بلوم. و تمت المعالجة الإحصائية باستخدام اختبار (ت) "T-Test، حيث أسفرت الدراسة عن عدة نتائج كان من أهمها زيادة متوسط أداء المجموعة التجريبية الذين تعلموا محتوى الوحدة باستخدام اليدويات قياسا بمستوى أداء أفراد المجموعة الضابطة الذين درسوا نفس الموضوعات بالطريقة العادية على الاختبار التحصيلي البعدي، و قد كانت الفروق دالة إحصائيا عند مستوى دلالة  = 0.05 و  = 0,01 ماعدا فرضية واحدة لم تتحقق و الخاصة بمستوى التطبيق بالنسبة للمجموعة الجزئية الثانية. و هذا يشير إلى تحسن أداء التلاميذ، و يؤكد الأثر الإيجابي لاستخدام اليدويات في دراسة الرياضيات للرفع من مستوى تحصيل التلاميذ،و على ضوء ذلك قدمت الدراسة عددا من التوصيات التي تسهم في تحسين أساليب تدريس الرياضيات في المراحل الأساسية من التعليم. Practice and discovery based- teaching strategy of Mathematics in the middle level and its role in the treatment of learning difficulties: An experimental study on middle school pupils Abstract: The current study seeks to answer the following major question: Does the use of algebra in teaching of Mathematics for elementary stage pupils reduce the learning difficulties and increase their achievement in the subject, and does their use achieve the minimum cognitive goals of knowledge, understanding, and application according to the Bloom's classification? To achieve this objective, we used an experimental design by dividing the total sample in to two groups. The middle school level was concerned with the second year level and was divided into four groups (two experimental and two control groups) with a total of 164 pupils. In addition, a test was conducted in fractions, operations, quadrants and their multiple properties (pre and post measurement). The studyfoundeighthypothesesthatshowedstatisticallysignificantdifferencesbetween the mean scores of both experimental and control groups in the total achievement process, and the levels of cognitive learning achievements (recall, understanding, and practice) according to Bloom's classification. The results of the study were analyze dosing T-Test. The study conclude duchy results of which the most important was the increase of the average performance of the experimental group in both groups who learned the unit contents by using the hand weights compared to the performance of the control group who studied the same units in the normal way relying on direct post- test. The differences were statistically significant at the level of 0.05=& =0.10, except for one hypothesis, which was related to the application for the second partial group, that was not realized. Raya Yat to raise the level of achievement of students, and in the light of the study made a number of recommendations that contribute to improving the teaching of mathematics methods in the basic stages of education. This indicates the improvement in the pupils' performance, and confirms the positive impact of the use of hand tools in studying Mathematics to raise the level of pupils' achievement. So, in light of the present study, some recommend actions were made that contribute to improving methods of teaching Mathematics at the middle level of education.

الكلمات المفتاحية

الممارسة، الإكتشاف، التدريس، صعوبات التعلم.