مجلة الحضارة الإسلامية
Volume 19, Numéro 1, Pages 465-486

النص الشعري بين القراءة وإعادة الانتاج في المعارضات الشعرية أندلسية شوقي أنموذجاً

الكاتب : عاتي د.علي يوسف عثمان .

الملخص

ملخص البحث: يَسْعَى هَذا البحثُ قِرَاءةَ معارضة أحمد شوقي(أندلسية) في ضوء نظرية التلقي التي تسعى بدورها في إشراك القارئ في العملية الابداعية فالدراسات السابقة ركزت على المؤلف والنص وأغفلت القارئ (المتلقي). إنّ أحمد شوقي ليس بمنأى عن الموروث الثقافي والشعري وإدراكه لسيرورة النصوص الشعرية زمانا ومكانا. كل الموروث في الأدب العربي أسهم في إكساب شوقي ثراءً وغناءً في انتاج و توليد نصوص شعرية تحاور النصوص السابقة وتقابلها وفي لحظة انفعال واستجابة للحالة العاطفية بل رغبةً منه في بيان قدرته الإبداعية وتحديه الواضح في بناء نص موازي لنصوص سابقة له- نص(غائب)- وتمثلها في نص(حاضر) من خلال ثلاثة مكونات (الاجترار، و الامتصاص، والحوار ). أما منهج البحث في هذه الدراسة فهو ووفقاً لمنهج نظرية التلقي. summary : The poetic text between reading and production in opposition to the Andalusian poetry Shawqi Model This research seeks to read the opposition Ahmed Shawqi (ISBN …Andalusia) in the light of the theory of scaling which in turn seeks to engage the reader in the creative process and previous studies focused on the author and the text and overlooked the reader (recipient). The Ahmed Shawqi is not immune to the cultural heritage of anything you say will be misquoted and awareness of the changing poetic texts of the APOSTLE. All inherited in Arab literature contributed to the professionalization of shawqi richness, singing in the production and the generation of poetic dialog of the previous texts 259,400 and in a moment of emotion in response to the emotional situation, but his desire in a creative capacity in defiance of the clear-text parallel to his previous texts. The text of the (absent). represented in the text of the (present) through three components (stupid, and absorbency, dialog). The methodology in this study is in accordance with the in neutral theory of scaling. Key words: poetic text; Harmony ; reading; argument.

الكلمات المفتاحية

الكلمات الرئيسية: النص الشعري؛ التناص ؛ القراءة؛ المعارضات.