مجلة الحضارة الإسلامية
Volume 19, Numéro 1, Pages 283-318

المسائل التي خالف فيها قانون الأسرة الجزائري المذهب المالكي - دراسة نماذج - The Issues In Which The Algerian Family Law Disagree With El-maliki Doctrine- Samples Study -

الكاتب : سي ناصر بوعلام .

الملخص

الملخص إن قوة المجتمعات و تماسكها بقوة الأسر و تماسكها لذا كانت الأسرة هي النواة الأولى لبناء صرح المجتمعات وتقدمها ،كما أن هذه الأسر بدأت تخضع للتقنين في مختلف الدول الإسلامية ،والجزائر واحدة من هذه الدول حيث أن الأسرة الجزائرية خضعت للقانون المؤرخ في 09جوان 1984 لكن وبعد تباين الآراء حوله جاء الأمر 05_02 المؤرخ في 27فبراير2005 والذي نص على أن الشريعة الإسلامية هي المصدر الأساسي لهذا القانون و هذا من خلال المادة 222 لكن وباعتبار المذهب المالكي هو السائد في بلدنا هل وفق المشرع الأسري الجزائري في التعديل الأخير و هذا في موافقته للمذهب المالكي ؟ أم خالفه في بعض المسائل دون الأخرى ؟ و إذا كان الأمر كذلك فأذكر نماذج من المسائل التي خالف فيها المشرع الأسري الجزائري المذهب المالكي ؟ وحتى نفي بالمقصود تطرقت للتعريف بالمذهب المالكي و تحقيق القول في معنى مخالفة قانون الأسرة الجزائري له و الذي يراد به مخالفته للقول الراجح في المذهب ، و عند دراسة النماذج اقتصرت على بعض المسائل التي خالف فيها قانون الأسرة الجزائري المذهب المالكي والتي قد يكون لها الأثر البليغ في فض النزاعات ،لكن وبعد هذا العرض التحليلي تبين بان المشرع الأسري الجزائري لم يوفق في التعديل الأخير وذلك بالموازنة بين المصلحة ومتطلبات العصر من جهة والنص من جهة أخرى. الكلمات الافتتاحية:المذهب، المالكي، الراجح، التقنين، إسعاف، الإصلاح، التفريق Abstract It is crystal clear that the strength of societies is based on the strength and consolidation of the family. This is why the family is the main nucleus in the construction and development of societies; these families are subjected to enactment in many different Islamic countries. Algeria is one of these countries in which the Algerian family was submitted to the act of 09 June 1984, but after disagreement on this law another decree was enacted, the 05 02 decree which is dated in 27 February 2005, this decree stated that the Islamic religion is the main source of this law and this is through the article 222. But by taking into consideration that the dominant doctrine in our country is the el-maliki doctrine did the Algerian familial lawgiver do well in the last amendment in other words did the last amendment coincided with el-maliki doctrine or did he disagree with it in some cases and agree in others and it it was so, mention examples in which the Algerian familial lawgiver disagrees with el-maliki doctrine?. In order to achieve my aim I have tackled the definition of el-maliki doctrine and accomplish the saying concerning the meaning of the disagreement of the Algerian family law with it; which means its contradiction to the preponderant say in the doctrine. During the study of the samples I have only chosen some cases in which the Algerian family law disagrees with el-maliki doctrine, which might have a significant Impact in resolving controversies. But after this analytical demonstration it became clear that the Algerian familial legislator did not pan out in the last amendment and this is through balancing between the interest and modern requirements from one side and the text from the other side.

الكلمات المفتاحية

المذهب; المالكي; الراجح; التقنين; إسعاف;الإصلاح;التفريق Opening words: .Doctrine; El-maliki ; Preponderant; enactment; Amendment; Assistance; Separation