مجلة الباحث في العلوم الإنسانية و الإجتماعية
Volume 9, Numéro 29, Pages 31-40

دور إستراتجية التعلم التعاوني في تنمية المهارات الحركية لدى تلميذ سنة أولى متوسط دراسة ميدانية بمدينة متليلي ولاية غردايةthe Role Of Cooperative Learning Strategy In The Development Of Motor Skills Among Students Of The First Year Average Field Study In The City Of Mtlili Ghardaia

الكاتب : بوجرادة عبد الله . بومهراس الزهرة .

الملخص

ملخص: يعتبر الّنشاط البدني الرياضي من أبرز الوسائل التي تعتمد عليها المنظومة التربوية في تكوين وتربية الأفراد والمجتمعات من مختلف النواحي المعرفية والنفسية والاجتماعية، وذلك بهدف تطوير المجتمع وازدهاره، وذلك ما نجده في مجال النشاط البدني الرياضي التربوي خاصة إذا ما تعّلق الأمر بالفرد المتعّلم ألا وهو التلميذ، فيعتبر التعلم التعاوني من الاستراتيجيات الحديثة التي تستهدف إلى تحسين وتنشيط أفكار التلاميذ الذين يعملون في مجموعات يعلم بعضهم بعضاً ويتحاور فيما بينهم بحيث يشعر كل أفراد المجموعة بمسئوليته تجاه مجموعته إضافة إلى ان استخدام هذه الاستراتيجيات يؤدى الى تنمية روح الفريق بين التلاميذ مختلفي القدرات ، وإلى تنمية المهارات الاجتماعية وتكوين الاتجاه السليم نحو المواد الدراسية ،لذا تعين على الباحثان محاولة الخوض في غمار هذا الموضوع الذي يكتسي قدرا من الأهمية في المجال التربوي عامة و في الأوساط المدرسية و التعليمية ،و في مجال الأنشطة البدنية و الرياضية في المجال التربوي خاصة ، كون التعليم التعاوني إستراتجية ذات أهمية كبيرة و أتت بثمارها في مجال التدريس من هنا تظهر أهمية إستراتجية التعليم التعاوني –خاصة في المجال التربوي الرياضي– لا غنى عنه حيث يستوجب على المربين والباحثين والأخصائيين العمل على اختيار أفضل الأساليب التعليمية والعمل على تعديلها وإتقانها وفقًا لاحتياجات الوسط التربوي من تلميذ ومؤسسة تربوية وبيئة اجتماعية.. وغيرها. من هنا تبرز بوضوح إشكالية بحثية في مجال النشاط البدني الرياضي التربوي حول أهمية التعليم التعاوني وما يترتب عنها فيما يخص مستقبل الفئة الّناشئة خاصة في مرحلة التعليم المتوسط ودوره في تنمية المهارات لحركية وممارسة الأنشطة البدنية والرياضية، والإشكالية التي تطرح نفسها هي كما يلي: هل للإستراتجية التعليم التعاوني دور في تنمية المهارات الحركية لدى تلاميذ سنة أولى متوسط و يتفرع على هذا التساؤل التساؤلات التالية : 1- ما الدور الذي تلعبه استراتجيه التعلم التعاوني في تحسين المستوى البدني لدى تلاميذ سنة أولى متوسط؟ 2- ما مدى مساهمة إستراتجية التعلم التعاوني في الوصول إلى الأداء الحركي الجيد لدى تلاميذ السنة أولى متوسط ؟ Abstract: The research question: Sport is one of the most important means on which the educational system depends to form and train individuals and communities in various forms cognitive, psychological and social. The aim is to develop the society. This is what we find in the field of sport education, especially if it concerns the individual learner, Collaborative learning is one of the most modern strategies aimed at improving and stimulating the ideas of students working in groups that teach each other and interact with each other in a way that all members of the group feel responsible for their group. That led to the development of team group spirit among students of different abilities, developing as a consequence social skills and forming focus direction on abilities. So researchers had to try to go into this important issue in the field of education in general and in the school and educational communities, as well, in the field of physical and sports activities regarding education. Hence, cooperative education is a strategy that gave its fruits in the field of teaching. Hence the importance of cooperative education strategy, particularly in the field of physical education, is a must. It requires educators, researchers and specialists to work on the selection of the best educational methods and work to modify and master them according to the needs of the educational environment of students and educational institution and social environment among others. Clear is that there is an apparent research problem in the field of physical education about the importance of cooperative education and its implications for the future of the emerging class, especially in the middle stage and its role in the development of skills for mobility and in the exercise of physical and sports activities, that is to say: Has the strategy of cooperative education a role in the development of motor skills among students in the first year intermediate level. This question is divided into the following questions: What role does cooperative learning strategy play in improving the physical level of first year students? To which extent does cooperative learning strategy contributes to the achievement of good motor performance among first year students?

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: التعلم التعاوني،استراتيجية التعلم التعاوني،المهارات الحركية Keywords: collaborative learning, cooperative learning strategy, motor skills