تاريخ العلوم
Volume 5, Numéro 1, Pages 118-135
2018-03-15

السرد في رواية "الغجرية" لوئام المددي بين العجائبية والواقعية

الكاتب : قطاف سارة .

الملخص

إنّ تحليل نصوص السرد بحاجة إلى رؤية نقدية تستنطق مختلف السياقات التي ينهمر منها السرد، وتُشكل مادته الأولى، فالرواية تتسمّ بالمرونة وبقابلية الانفتاح على نصوص ومنظورات وتصورات جديدة، كما يغلب عليها جنوحها إلى عوالم متخيلة وأجواء غريبة وساحرة. تحاول هذه الدراسة تسليط الضوء على طرائق جديدة في السرد، و الكشف عن مظاهر انسراب المواقف الفكرية في ثنايا الرسالة السردية، فروايتنا تصدّت لأشدّ القضايا إثارة وحساسية؛ وجعُ الهوية ومرجعياتها وانتماءاتها، كما نجحت في نسج وإعادة تكييف الأحداث الواقعية والمتخيلة، وتوزيعها بشكل ساحر في السرد، وهو ما يؤكدُّ كون الرواية عملٌ يأبى التصنيف والتنميط. : Abstract The analysis of narrative texts requires a critical vision that explores the different contexts in which the narrative takes place and which form its raw material. The novel is flexible, open to new texts, perspectives and perceptions, with a tendency to penetrate imaginary worlds and a strange and charming atmosphere This study tries to highlight the new methods of narration and to discover the manifestations of conveying intellectual positions in the narrative message. Our novel has addressed the most sensitive problems: the pain of identity, its references and its belongings. He succeeded in weaving and re-adjusting real and imagined events, and magically distributing them in the narrative; and this confirms that the novel is a work that refuses classification and stereotyping

الكلمات المفتاحية

الغجرية ؛ العجائبي ؛ الرواية ؛الواقع ؛ المتخيل