فصل الخطاب
Volume 2, Numéro 3, Pages 15-26
2013-06-30

Interlanguage, A Learner’s Strategy In Foreign Language Acquisition A Case Study

Authors : Mohamed Hemaidia .

Abstract

Abstract: The aim of the present study is to shed light on Algerian students’ EFL writing strategies through a chosen method of investigation. It consists in an analytical study of a corpus of a written composition of 165 (93 girls and 72 boys) third form secondary school students. They are aged between 14 and 18 (foreign languages and literary streams) at Zaghloul Youcef secondary school, Oued-Lili, Tiaret, Algeria. The study includes an analysis of students’ errors in their interlanguage (Selinker 1972) performance in English writing. الملخص: الهدف من هذه الدراسة هو تسليط الضوء على استراتيجيات الطلبة الجزائريين في الكتابة بالإنجليزية كلغة أجنبية للتعرف على ما إذا كانت طريقة 'ما بين اللغات' تعود بالإيجاب أو السلب في تعلم الكتابة، من خلال إتباع طريقة التحقيق. وتتألف هذه الأخيرة من دراسة تحليلية لعينة محررة كتابيا من طرف 165 طالب (93 بنات و 72 بنين) بالسنة الثالثة ثانوي، تتراوح أعمارهم بين 14 و18 سنة من أقسام اللغات الأجنبية و الأدبية بثانوية زغلول يوسف، واد ليلي، تيارت، الجزائر. كما تشمل الدراسة تحليلا لأخطاء الطلاب في 'المرحلية' (سيلنكر 1972) في الكتابة باللغة الإنجليزية.

Keywords

Key words : interlanguage, language interference, fossilization, avoidance, error analysis الكلمات المفتاحية: المرحلية؛ التداخل اللغوي؛ التحجر؛ التجنب؛ تحليل الخطأ