مجلة الحقوق والعلوم الانسانية
Volume 9, Numéro 4, Pages 48-71
2016-12-15

سلطة تأديب الموظف العام في التشريع العُماني: دراسة تحليلية مقارنة

الكاتب : محمد عبدالله الشوابكة .

الملخص

ملخص العدالة التأديبية تقتضي حسن ودقة تنظيم المحاكمات التأديبية وسيرها. وكون الخطأ من سمة البشر الأمر الذي يجعل من الموظف العام - خلال مزاولته لعمله الوظيفي- معرض لإرتكاب أخطاء تعرف بالمخالفات المسلكيةالمتمثلة بأفعال ايجابية أو سلبية منافية لواجباته الوظيفيةبالتالي من حق الإدارة أن تعاقبهم بواسطة السلطة التأديبية المختصة إذا كان هذا الشخص المخالف يكتسب صفة الموظف العام نظرا لاختلاف تعريف الموظف العام في التشريع والفقه والقضاء. هذه السلطة أولاها المشرع العناية التامة وذلك بحسب الفلسفات الإجتماعية والاقتصادية والسياسية للدولة لذلك اختلفت التشريعات الوظيفية عند بيانها للسلطة التأديبية المختصة بتوقيع الجزاء على الموظف المخالف، فمنها من غلّب مصلحة الإدارة "منطق الفاعلية" أي إسناد السلطة التأديبية للسلطة الرئاسية، والبعض غلّب المصلحة الخاصة للموظف "منطق الضمان" وأعطى للقضاء حق التأديب. وهناك من وقف وسطاً بين المصلحتين بحيث وفّق بين الفاعلية والضمان بحيث تسند السلطة التأديبية إلى الهيئات القضائية والسلطات الرئاسية. لذلك مدار بحثنا يتناول موقف المشرع والفقه والقضاء العُماني من الموظف العام والنظام التأديبي الذي انتهجه. Disciplinary authority for public servantunder Omani legislations: comparative analytical study Abstract Disciplinary justices require good and accurate regulationfor disciplinary trials and its procedures. The humans may commit fault,therefore, public servant may commit faults during his services by doing misconducts, commissions or omissions that violate his duties giving the public administration the right to punish the violating public servant through the competent disciplinary authority. The crucial point is that the violating person shall hold the title of “public servant” since the definition of public servant is still debatable among different jurisdictions. Disciplinary authority receives the due attention from the legislator, according to the state’s social, economic and political philosophies. Therefore, states legislations vary in the organization of Disciplinary authority, some of them opted to support administration interest “”efficiency approach” and accordingly entrust disciplinary authority to the administration itself, other opted to support the interest if public servant “justice approach” and provide for disciplinary process within the judiciary. And the last approach strikes the balance and provide for administrative disciplinary authority guaranteed by judicial control. This study explores disciplinary authority under Omani jurisdiction to determine the approach adopted therein.

الكلمات المفتاحية

سلطة تأديب، الموظف العام، التشريع العُماني